76948312_10219010899731178_3430467924949729280_o

Handelaars zeggen Black Friday de wacht aan

TIENEN –  Morgen is het Black Friday, en dan regent het kortingen. In Tienen wil men ervan af en wordt Black Friday gecounterd met “Sweet Friday”. Met een opvallende Facebook- en Instagramcampagne willen de Tiense handelaars het lokaal winkelen promoten en het opbod aan kortingen een halt toeroepen.

Het was Melissa Michiels van Schoonheidssalon Melissa in de Tiense Minderbroedersstraat die spreekwoordelijk de kat de bel aanbond. “Het was een oproep van het NSZ (Nationaal Syndicaat voor zelfstandigen, red.) die me deed beslissen om deze actie op te starten”, vertelt Melissa. “Het zijn vooral de ketens die ons en elkaar in een opbod aan kortingen kapot maken. Black Friday, Singles Day, Cyber Monday, Mid-Season Sales, … het houdt niet op. Lokale, zelfstandige handelaars worden bijna verplicht om deel te nemen aan die kortingpolitiek. Dat moet dringend stoppen. Het lijkt als de consument enkel nog met grote kortingen kan overtuigd worden om te winkelen.”

Duidelijk signaal 

De Tiense handelaar willen een duidelijk signaal geven: “we willen niet blijven meedraaien in die ratrace om ter goedkoopst. We willen onze klanten een perfecte service geven voor een eerlijk prijs. Dat is niet alleen voor de consument goed, maar ook voor de rendabiliteit en leefbaarheid van onze winkels”, klinkt het.  In een mum van tijd schaarden tientallen winkels zich achter deze campagne. Gisteren kregen tienduizenden klanten van al die winkels daarom dezelfde post te zien op Facebook en Instagram. Black Friday werd vervangen door “Sweet Friday”. Met ‘Local is the new Black’ werd er bovendien een originele en niet mis te verstane baseline toegevoegd.

Alternatieve Black Friday 

Gezamenlijk met de campagne op social media, lanceren heel wat winkels een opmerkelijk initiatief om Black Friday op een andere manier te benaderen. Net op vrijdag viert The Shop in de Leuvensestraat haar ‘tienjarig bestaan’. Gedurende een week kunnen de klanten er toffe prijzen winnen. Mannenmode De Gouden Schaar schenkt 5% van de omzet op vrijdag aan het goede doel, de klanten krijgen er een zakje Black Tea in samenwerking met kruidenwinkel Herb’Es op de Wolmarkt. Dietica Bernadette Mommens in de Leuvensestraat geeft goodie bags met stalen en geschenkjes, VDK Interieur geeft een lamellenreiniger bij aankoop van een houten of aluminium jaloezie. Si Belle Si Beau geeft bij aankoop van een paar schoenen een potje zwarte schoensmeer. “Zelf geef ik een zwart oogpotlood bij aankoop van make-up”, zegt Melissa. “En heel wat andere winkels zullen ook nog uitpakken met originele ideeën. Maar het allerbelangrijkste is de boodschap die we met alle handelaars van Tienen aan onze klanten willen geven: koop lokaal.”