Ho.Re.Ca Leuven waarschuwt voor deloyale concurrentie en overaanbod

LEUVEN –  Kevin Vanderauwera, nieuwbakken voorzitter van Ho.Re.Ca Leuven, had tijdens de nieuwjaarsreceptie dinsdagavond in de Universiteitshallen enkele niet mis te verstane boodschappen. Hij wees op het overaanbod in de sector en de gevolgen van deloyale concurrentie. 

Bij de opening van de nieuwjaarsreceptie van Ho.Re.Ca Leuven werd Danny Justens gehuldigd. De erevoorzitter  gaf na 26 jaar de fakkel door aan Kevin Vanderauwera. Justens blijft wel op post als penningmeester.

Deloyale concurrentie/overaanbod

Opvolger Kevin Vanderauwera wees tijdens zijn speech op de gevaren van deloyale concurrentie.  “Met de vele maaltijdbezorgers of snelle take away-zaken is er weer iets nieuw dat onze stad overspoelt en of al deze trends blijvers zijn, zal de toekomst uitwijzen. Maar…er zijn toch enkele aandachtspunten die we in het oog moeten houden in ons Leuven. Zo moeten we streven naar een kwaliteitsvolle horeca en waakzaam zijn voor een overaanbod. Geloof me, niet enkel de horeca maar ook de stad zelf zal daar het slachtoffer van worden. Ik roep de stad op om samen met ons en andere handelsorganisaties te vechten om onze culinaire stad te beschermen tegen deloyale concurrentie”, zei Vanderauwera.

Financiële steun 

Volgens Vanderauwera mag het belang van financiële ondersteuning van de sector niet uit het oog verloren worden.  “Dat de horeca belangrijk is, wordt al eens vergeten door een stadsbestuur. Ook al zitten onze leden van het bestuur in meerdere vergaderingen…spijtig genoeg is de grootste belangenvereniging voor de horeca vergeten toen de subsidies werden verdeeld. Wij vragen dan ook dat de middelen die voortvloeien uit de horeca ook zouden terugvloeien naar de horeca en dat we in dit proces een beslissende rol hebben in plaats van aan de zijlijn toe te kijken”, zegt de nieuwbakken voorzitter.

Communicatie 

Ook op het vlak van communicatie kan het een en ander beter. “Er wordt wel gecommuniceerd door de stad maar te weinig of te laat”, zegt Kevin. “Onze klanten en leveranciers worden voor voldongen feiten gesteld en zaakvoerders worden in het ongewisse gelaten als het over werkzaamheden in hun straat gaat. Of met andere woorden: duidelijke communicatie tussen stad en klanten enerzijds, en tussen horeca en stad anderzijds. Dit gegeven hebben we trouwens al aangehaald tijdens de opmaak van het horecabeleidsplan maar helaas lijkt dat grotendeels -en dit al voor de tweede keer verticaal geklasseerd.”