Op de Belgische ambassade in Tokio werd vandaag – in aanwezigheid van Vlaams minister-president Diependaele – een belangrijke nieuwe mijlpaal bereikt in de samenwerking tussen imec en Tokyo Electron (TEL). De twee partners vernieuwden er immers hun strategische samenwerkingsovereenkomst – die inmiddels al meer dan drie decennia overspant. Naast het verderzetten van bestaande onderzoeksprogramma’s zullen imec en TEL de volgende jaren onder meer extra inzetten op duurzame microchipontwikkeling.
Daarnaast werd er een intentieverklaring ondertekend met RISE-A, een recent opgericht Japans ecosysteem dat de kracht van chiptechnologie naar verschillende sectoren – zoals de automobielindustrie, ruimtevaart en life sciences – wil laten doorstromen.
“Internationale samenwerking is essentieel voor een deeptech-sector zoals de onze”, zegt Luc Van den hove, CEO van imec. “De chipindustrie is immers afhankelijk van disruptief en kapitaalintensief onderzoek, vlotte kennisdeling, en steeds complexere ecosystemen. Daarom is het uitbouwen van internationale samenwerkingsmodellen al veertig jaar een absolute topprioriteit voor imec. Maar dat werk stopt nooit: als we onze positie als wereldwijde referentie in chip-R&D willen behouden, en met onze technologie het verschil willen maken in domeinen zoals life sciences, biomanufacturing en medische diagnostiek, dan moeten we blijven investeren in samenwerking over sectoren en landsgrenzen heen. Dat is ook de duidelijke boodschap die we deze week aan onze Japanse partners willen meegeven.”
Het is daarom geen toeval dat imec in het kader van de economische missie eveneens deelneemt aan een panelsessie over de toekomst van de gezondheidszorg, met bijzondere aandacht voor de rol van chiptechnologie. In het verlengde daarvan worden trouwens ook de banden aangehaald met bedrijven zoals Panasonic, waarmee imec al sinds 2004 succesvol samenwerkt – zowel op het vlak van chiptechontwikkeling, duurzame productie en health.
“Dankzij de samenwerking tussen onze universiteiten, onderzoekscentra en bedrijven creëert Vlaanderen synergieën die onze Europese koppositie inzake innovatie alleen maar kracht bijzetten”, zegt Vlaams minister-president Matthias Diependaele. “We hebben in deze tijden niet de luxe om achterover te leunen. Grensverleggend onderzoek is een katalysator om op wereldniveau mee te spelen. Innovatie is de sleutel tot excellentie.”