download V.l.n.r.: (links) Mathias Derutter, voorzitter Jong Voka Vlaams-Brabant- (midden) studenten van de winnende groep 'Ledzone' - (rechts) Kris Claes, gedelegeerd bestuurder Voka Vlaams-Brabant

Ledzone wint eerste editie Voka Student Award

LEUVEN - De Leuvense pop-up ‘Ledzone’ heeft de eerste editie van de Voka Student Award gewonnen, een Voka-initiatief dat jong ondernemerschap extra in de kijker wil zetten.

“Je kan eigenlijk niet vroeg genoeg starten met ondernemen. Je ervaring als student vormt een stevige basis voor je verdere carrière. Vanuit Voka is het één van onze prioriteiten om ondernemingen in elke fase te ondersteunen. Het pop-up project van UCLL waar studenten kunnen proeven van ondernemerschap is dan ook iets waar we heel enthousiast over zijn”, klinkt het bij de organisatie.

Keuzetraject 

Laatstejaarsstudenten Bedrijfsmanagement, keuzetraject KMO & Ondernemen aan de Hogeschool UCLL, openden op 14 februari 10 pop-ups in de Leuvense binnenstad. “Dankzij het keuzetraject ‘KMO & Ondernemen’ krijgen de studenten een totaalbeeld van het ondernemerschap. Hoewel ze tijdens de opleiding Bedrijfsmanagement heel wat theoretische kennis vergaren, is het minstens zo belangrijk om in het werkveld te staan”, vertelt Kris Claes, nieuw gedelegeerd bestuurder van Voka Vlaams-Brabant.

Visie 

Als kersverse medewerker van Voka Vlaams-Brabant wilde Claes van de gelegenheid gebruik maken om zijn visie op (jong) ondernemerschap te delen met de studenten. Hij reikte met veel plezier de Voka Student Award uit aan de winnaars. “Dit zijn unieke en leerzame momenten voor jonge ondernemers. Als Voka willen we elke fase van het ondernemerschap begeleiden. Onder meer dit project en communities als Jong Voka en Bryo zijn een katalysator voor jong ondernemerschap die alle aandacht verdienen”, aldus Claes.

Goesting stimuleren

De samenwerking met UCLL is lang niet Voka’s enige wapenfeit wat betreft de begeleiding van jonge ondernemers. Bryo bestaat uit verschillende trajecten waaronder één specifiek gericht op startende ondernemer-studenten: Bryo Student. Hiermee bereikt Voka jaarlijks een 200-tal ambitieuze studenten. “De ‘goesting’ bij studenten om te ondernemen is duidelijk aanwezig, maar het is zonde wanneer ze blijven steken in de zogenaamde ideefase. Met Bryo Student helpen we hun idee uit te werken tot een concreet businessplan. Daarnaast begeleiden we momenteel meer dan 500 jonge starters. Cijfers waar we enorm fier op zijn”, vertelt Claes.

Motiverende jury

Volgens de jury staken er 2 projecten bovenuit, maar er kon maar 1 winnaar zijn. Dat werd Ledzone, op het podium vergezeld door Oh My Gin en Julius. Ledzone specialiseert zich in gestileerde led- en neonverlichting en bestaat uit een groep van 9 enthousiaste studenten. “Recent bezochten we met enkele bestuursleden van Jong Voka Vlaams-Brabant de pop-ups. Dat ondernemers met ervaring interesse tonen in hun onderneming, kritische vragen stellen en tips geven, werkt volgens mij enorm motiverend”, vertelt Mathias Derutter, voorzitter Jong Voka Vlaams-Brabant. “Hoewel er verschillen waren in ideeën, de uitwerking en de motivatie, hebben alle pop-ups een sterke prestatie geleverd. We hopen alvast dat het succes van dergelijke initiatieven potentiële starters extra motiveert”, besluit Derutter.