Jonge horeca-uitbaters stappen mee in digitaal verhaal

horecahallevilvoorde

De Vlaamse regering stelde een nieuw beleidsplan voor om de horeca te ondersteunen. Dat is nodig want de sector staat zwaar onder de druk, zoals nog maar eens blijkt uit de meest recente cijfers over faillissementen. Maar er duiken ook mogelijkheden en kansen op. “De jonge generatie stelt de horeca voor nieuwe uitdagingen. Zo moeten de uitbaters mee zijn in het digitale verhaal”, zegt Yves De Sloovere, voorzitter van Horeca Halle-Vilvoorde.

Het nieuwe beleidsplan wil de administratieve en energiekosten terugdringen. Het doelgroepenbeleid wordt versterkt, waardoor er tot zes keer meer jongeren in aanmerking komen om met korting aan de slag te gaan bij ondernemers in de horeca. Er komen versterkende maatregelen op het vlak van competentie-ontwikkeling.

Een taskforce horeca zal de uitvoering van het beleidsplan opvolgen. Die zal rapporteren over de stand van zaken en voorstellen rond nieuwe acties formuleren. Vanuit Horeca Vlaanderen wordt een collectief aankoopplatform opgericht om gezamenlijk diensten, goederen en zelfs energie te kopen.

Bij de moeilijke economische situatie tekent zich een andere tendens af. De horeca-uitbater van vandaag en morgen moet ook over andere competenties beschikken. “De jonge ondernemers hebben dat begrepen”, zegt De Sloovere. “Ze komen zich grondig informeren alvorens een zaak op te starten.”

“Zo zullen ze beter kunnen inspelen op de wensen van de huidige generatie jongeren met een digitale achtergrond. Als jongeren vandaag iets willen gaan eten of drinken, zoeken ze online naar een gelegenheid. Herkenbaarheid en zichtbaarheid in zoekmachines worden steeds belangrijker.”