1 Toyota: Henry Wattel, KBC Autolease: Filip Audenaert, CMB: Roy Campe.

KBC Autolease helpt eerste auto’s op waterstof op weg

LEUVEN - KBC Autolease, met vestiging in Leuven, heeft de allereerste auto’s op waterstof in de fleetmarkt gezet. De Antwerpse rederij CMB, pionier in mobiliteitsoplossingen op waterstof, bestelde een Hyundai Nexo en een Toyota Mirai bij de leasemaatschappij. De voertuigen werden recent in ontvangst genomen door de directie van de rederij.

Als voortrekker in innovatieve oplossingen voor een duurzame mobiliteit in de professionele en fleetmarkt is KBC Autolease erg trots dat het de eerste waterstofwagens in de markt heeft gezet. De directie van de Antwerpse rederij CMB nam een Hyundai Nexo en een Toyota Mirai, op dit moment de enige commercieel beschikbare modellen op waterstof, in ontvangst. De voertuigen zullen tanken aan het waterstoftankstation van CMB in Antwerpen, waar zowel schepen als auto’s terechtkunnen voor een “groene” tankbeurt.

Fleetmarkt

“We zijn verheugd om naast de enorme toevloed van hybride en elektrische leasevoertuigen de allereerste leasewagens op waterstof in onze vloot te verwelkomen”, zegt Filip Audenaert, Accountmanager bij KBC Autolease.

“In het licht van de nieuwe fiscaliteit, vanaf 2023, verwachten we een nog aanzienlijkere toename van het aandeel van elektrische auto’s. Maar ook waterstofauto’s, waarvan meer modellen op komst zijn, zullen naar verwachting een rol van betekenis spelen in de fleetmarkt. Bovendien is het best mogelijk dat mensen die thuis niet kunnen laden (bewoners van een flat,..) voor een waterstofauto kiezen als alternatief voor de elektrische wagen.”

Waterstof zou wel eens het snelst kunnen doorbreken in de markt van de lichte vrachtauto en bestelwagens omdat in dat segment de beschikbare laadruimte voor commerciële doeleinden cruciaal is. Lichtere en kleinere waterstoftanks zijn bovendien energie-efficiënter dan de zwaardere en grotere elektrische batterijen.

Waterstof

Een brandstofcel in een waterstofauto is eigenlijk hetzelfde als een elektrische auto met dien verstande dat je de grote, zware batterij deels vervangt door een waterstoftank. Deze tank bevat waterstofgas die middels een speciale brandstofcel elektriciteit produceert die de auto via de elektromotor in beweging brengt. Het grote voordeel van een waterstofauto is dat je op 5 minuten je auto voltankt en met een gevulde tank gemiddeld meer kilometers kan rijden dan met een elektrische auto.

Infrastructuur/prijs aan de pomp

In ons land zijn momenteel een drietal waterstoftankstations operationeel (Antwerpen, Zaventem en Halle). In de nabije toekomst komen er nog een viertal bij. Een gemiddelde tankbeurt is 5 kilogram, waarmee je 500 tot 600 kilometer ver kan geraken.