IMG_9294

“Kernversterkend herbestemmingsbeleid moet versnelling hoger”

Volgens het recente leegstandsrapport van studiebureau Locatus stond in Leuven op 1 januari dit jaar 8,5% van de verkooppunten leeg. In Diest en Tienen werd met respectievelijk 12,6 en 11,4 procent het provinciale en Belgische gemiddelde overschreden. “Het kernversterkende herbestemmingsbeleid moet een versnelling hoger schakelen”, zegt Nancy Van Espen, afscheidnemend directeur van Unizo Vlaams-Brabant en Brussel in een reactie op het rapport.

Volgens het rapport van Locatus is leegstand in handelspanden de afgelopen tien jaar verdubbeld. Ten opzichte van vorig jaar is de stijging weliswaar minimaal, “maar we slagen er nog altijd niet in om het probleem fundamenteel terug te dringen”, aldus Nancy Van Espen. “bijvoorbeeld door handelspanden om te bouwen en andere functies te geven, zodat er bijvoorbeeld maakbedrijven, vrije beroepspraktijken en diensten kunnen worden in ondergebracht. Of woningen.”

Cijfers

Kijken we naar provinciale cijfers, dan doet Vlaams-Brabant het met gemiddeld 9,1% leegstaande verkooppunten beter dan het Belgisch gemiddelde van 10,3%. In Leuven stonden op 1 januari 2019 8,5% van het aantal verkooppunten leeg, goed voor 8,4% van de winkelvloeroppervlakte in de stad. Gooik (0.9%), Galmaarden (2,1%), Hoegaarden (2,9%), Kortenberg (3,9%), Steenokkerzeel (4,3%) en Geetbets (4,3%) kwamen als beste leerlingen naar voren met beperkte leegstandspercentages. In Machelen (15%), Vilvoorde (15%), Halle (14,7%), Overijse (13,9%), Diest (12,6%), Landen (12,6%), Asse (11,6%), Tienen (11,4%) en Dilbeek (11,3%) werd het provinciaal en Belgische gemiddelde van leegstaande verkooppunten dan weer overschreden. In Aarschot gaat het dan weer wat beter. Na een score van gemiddeld 9,9% leegstand in 2017 is het aandeel lege winkels inmiddels teruggedrongen naar gemiddeld 8,3%.

Geen megashoppingcomplexen 

In het licht van deze cijfers herhaalt Nancy Van Espen dat het waanzin zou zijn om nu nog extra megashoppingcomplexen zoals Neo en Uplace toe te laten. Daarentegen moet de overheid maximaal inzetten op een “slimme krimp” van de winkelgebieden, waarbij kernwinkelgebieden duidelijk afgebakend worden, naast winkelarme gebieden, in combinatie met een doordacht herbestemmingsbeleid voor bestaande panden. De net afgeleverde vergunning voor een shoppingcomplex op de oude veilingsite van Kampenhout-Sas is dan ook onbegrijpelijk en onaanvaardbaar”, aldus nog Van Espen.

Verfraaiing handelskernen 

UNIZO benadrukt dat dergelijk beleid gepaard moet gaan met ruimere initiatieven om de kernen van onze gemeenten aantrekkelijker te maken, zoals verfraaiing en renovatie van gebouwen, de verbetering van wegen en pleinen, een goede toegankelijkheid met het openbaar vervoer (o.a. afspraken met De Lijn), degelijke fietsenstallingen én een slim parkeerbeleid, dat voor elk type bezoeker een correcte oplossing biedt.