Bijna twee op de drie Belgen (63 procent) gaat deze zomer met vakantie, zo leren cijfers van de federale overheidsdienst Economie. Goed nieuws voor de werknemers, minder goed voor het bedrijfsleven. Dat meldt het rekruteringsbedrijf Robert Half uit Groot-Bijgaarden. Grote bedrijven voelen de negatieve gevolgen meer dan kleine en middelgrote ondernemingenen (88 tegen 78 procent). En het is niet al kommer en kwel. Voor de werkgevers kan de vakantieperiode ook voordelen bieden.
Het rekruteringsbedrijf Robert Half ging polsen bij de top van de bedrijven over de gevolgen van de vakantieperiode op de bedrijfsvloer. Uit het onderzoek blijkt dat 83 procent van de tweehonderd ondervraagde chief financial officers (CFO) en financieel directeurs negatieve gevolgen in het bedrijf ondervindt tijdens de zomermaanden.
Zo zien bijna vier op de tien (38 procent) financieel verantwoordelijken de commerciële activiteiten vertragen. Bijna een op vijf (19 procent) stelt vast dat er minder leiding wordt gegeven door het management. Een op tien (10 procent) oordeelt dat het personeel minder gemotiveerd is. Zestien procent meent dat het bedrijf door de jaarlijkse vakantieperiode aan productiviteit inboet. En amper zeventien procent denkt dat de zomer geen negatieve impact heeft op het bedrijf.
Toch zijn de gevolgen niet uitsluitend negatief. Zo komt er volgens Robert Half in rustiger periodes extra tijd. En wel voor vijf aandachtspunten. De vrijgekomen tijd kan gaan naar het afwerken van onafgewerkte projecten of taken en naar een statusupdate van de behaalde resultaten of targets. Voorts komt er ruimte voor meer waardering en erkenning van het personeel dat wél aanwezig is in het bedrijf. Ten slotte komt er tijd vrij om de planning voor de komende maanden verder te analyseren of af te werken en om te reflecteren over de verdere carrièreontwikkeling.