GAYO gaat met de speciaalkoffie ook de boer op, zoals festivals. Credit: GAYO.

Kobe lanceert eerste full-circle koffiebranderij in Kruitfabriek

VILVOORDE - De jonge ondernemer Kobe Leduc lanceert de eerste full-circle koffiebranderij in de Vilvoordse Kruitfabriek. “Na enkele jaren van nauwe samenwerkingen op boerderijniveau is de tijd gekomen om de stap naar Europa, en wel naar mijn thuisstad Vilvoorde, te zetten", vertelt Kobe. Op 19 en 20 februari aanstaande is er een groot openingsweekend. 

In de industriële loodsen van de Kruitfabriek heeft koffiebranderij GAYO de deuren geopend. GAYO is vernoemd naar de meest Oostelijke Indonesische koffieregio. Ondernemer Kobe Leduc importeert origines via de haven van Rotterdam en haalt de zogenaamde middle men ertussenuit. “Door zelf actief te zijn op onze koffieboerderijen kunnen we bepaalde processen en percelen heroriënteren naar de speciaalmarkt”, zegt Kobe. GAYO doet dit met korte opleidingen en sensibiliseringscampagnes rond speciaalkoffie en diens markt aan de boeren in kwestie.

Koffiebranden

Leduc specialiseerde zich ook in het koffiebranden via buitenlandse opleidingen. In de London School of Coffee volgde hij een specialisatie in “advanced roasting” gedoceerd door de Deen Morten Münchow, grondlegger van de hedendaagse Koffie “flavour wheel” en pioneer in vele experimenten rond sensorische waarneming van koffie.

Beste van heel wat werelden

Ook nam de jonge Vilvoordenaar (hij leefde 5 jaar tussen de koffieplantages) het beste mee uit de Indonesische, Singaporese en Maleisische speciaal-koffiecultuur, die door zijn hoge interactie met de Australische cultuur zorgt voor een interessante kruisbestuiving. “Ik combineer graag verschillende stijlen van branden met mijn eigen gevoel om zo tot iets te komen dat uniek en dynamisch is. Ik probeer steeds het beste uit elke opleiding en methodiek te halen, en laat me inspireren van Londen tot Zuidoost Azië, tot zelfs Californië”, klinkt het.

Bedrijven

Leduc werkt voor de afzet van zijn speciaalkoffie samen met de horeca maar richt zich ook op kmo’s. “Een heerlijke koffie drinken op het werk is toch altijd aangenaam? GAYO brengt dan ook koffie, inclusief toestel en alle nodige diensten, tot bij de bedrijven. Via de toestellen weten we zelfs wanneer we de koffie moeten aanvullen, waardoor we budget besparen en kunnen investeren in de lokale koffieproducenten in Indonesië”, luidt het nog.

Openingsweekend

Op 19 en 20 februari aanstaande organiseren GAYO en partners een groot openingsweekend. Bezoekers zullen kennismaken met het team, de origines, GAYO School of Coffee, de GAYO Nomad Evenementen Trailer en enkele andere spin-offs.