Nieuws Vlaams-Brabant Langverwachte opening van belevingsmarkt CRU in voormalige brouwerij Eylenbosch: “Heel fier om deel uit te maken van deze iconische site”

Langverwachte opening van belevingsmarkt CRU in voormalige brouwerij Eylenbosch: “Heel fier om deel uit te maken van deze iconische site”

Langverwachte opening van belevingsmarkt CRU in voormalige brouwerij Eylenbosch: “Heel fier om deel uit te maken van deze iconische site”

SCHEPDAAL – Belevingsmarkt Cru opende donderdagochtend de deuren op de site van de oude geuze- en lambiekbrouwerij Eylenbosch in Schepdaal. Een spannend moment voor belevingsmanager Marina Bockstal (48) uit Sint-Katherina-Lombeek en haar team.

Zeg niet zomaar winkel of warenhuis tegen Cru Dilbeek. De Colruyt Groep omschrijft het concept als een overdekte belevingsmarkt die traditionele metiers herbergt waaronder een bakkerij, en een uitgebreide kaas-, groenten-, vis-, wijn- en vleesafdeling. Er zijn ook vestigingen in Overijse, Antwerpen en Gent. Volgens Jo Spiegeleer, business unit manager van CRU, is het een zeer bewuste keuze dat de vierde telg van het concept opende in de voormalige geuze- en lambiekbrouwerij Eylenbosch aan de Ninoofsesteenweg in Schepdaal is een zeer bewuste keuze.

Iconisch

“De Eylenbosch-site was één van de eerste liggingen die CRU op het oog had bij de start in 2014”, aldus Spiegeleer. ”We moesten nog enkele jaren geduld oefenen voordat het toekomstplan van de volledige site ontwikkeld werd en nadien nam de renovatie van het 19e-eeuws brouwerijcomplex wel wat tijd in beslag. Nu we onze langverwachte intrek hebben genomen, zijn we heel fier om deel uit te maken van deze iconische site.”

Buitengewoon

Bij de renovatie werd het historische karakter van het gebouw zo veel mogelijk bewaard en werd de markt ingedeeld volgens de eigenheid van het gebouw. De parking bevindt zich op het gelijkvloers, de belevingsmarkt CRU en het eethuis Cuit liggen daar net boven en geven uit op een centraal binnenplein.

Een belangrijk aspect in de winkel is dat klanten de vakmannen en -vrouwen goed aan het werk kunnen zien. “We willen meer voeling creëren met de ambachten“, zegt Marina (48) uit Sint-Katherina-Lombeek, die aangesteld is als belevingsmanager van de markt. “Mensen hechten steeds meer waarde aan eerlijke en duurzame producten. Bij CRU ontdekken ze dat de natuur haar werk laten doen, in combinatie met vakmanschap, resulteert in buitengewone smaken.“

Streekproducten

Voor de selectie van zijn assortiment gaat CRU op zoek naar partners met dezelfde filosofie over het product, de ingrediënten en het productieproces. Enkele van die gelijkgestemde zielen komen zelfs uit de streek. Zo mocht de Eylenbosch-geuze, met roots in hetzelfde gebouw, niet ontbreken in het aanbod. Brouwerij Eylenbosch sloot in de jaren 90 de deuren en stopte met de productie van zijn geuze en lambiek.

Een paar jaar geleden werd het iconische bier door de 5de generatie van de brouwersfamilie terug tot leven gewekt. Het lamsvlees komt van Maarten Michiels, een schapenhouder in Ninove. Gin, pastis, brandy en andere spirits zijn afkomstig van De Cort Distillery, een hoevestokerij in Pepingen. De kolen en pompoenen komen van de bioboerderij van Monique en Jos Vandersmissen in Halle. Ook de aardappelen leggen een korte weg af, zij komen van Hoeve Lemaire in Oudenaken.

Medewerkers

Deze en tal van andere unieke producten worden aan de man en vrouw gebracht door een ploeg die momenteel bestaat uit 19 vaste medewerkers en 4 flexi-jobbers. Daarnaast zijn er ook een aantal jobstudenten. Door de krapte op de arbeidsmarkt springen momenteel 5 collega’s van andere CRU-markten of interne diensten tijdelijk bij. Belevingsmanager Marina Bockstal is dus nog op zoek naar extra krachten.

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.