Predikt, opgericht in mei 2024, heeft in minder dan een jaar tijd een enorme groei doorgemaakt. In de zomer startte het bedrijf met de ontwikkeling van zijn AI-platform, waarna een succesvolle ‘angel’-investeringsronde in de herfst volgde. Investeerders zoals Louis Jonckheere, CEO Wintercircus, en Joris Van der Gucht, oprichter Silverfin, stapten mee in het verhaal, overtuigd van de nood aan betere financiële voorspellingsmodellen. Kort daarna sloot Predikt zijn eerste grote contract af, een zes-cijferige deal met een multinational. Dit jaar voltooide Predikt zijn pre-seed ronde, waarmee 2 miljoen euro werd opgehaald.
Vandaag biedt Predikt een platform dat bedrijven bijstaat in de aankoop van grondstoffen, halffabricaten en producten door macro-economische signalen te integreren met interne bedrijfsdata.
“Om de impact van externe verschuivingen op je resultaten te kunnen analyseren en voorspellen, moet je ook de impact van externe verschuivingen op je leveranciers in kaart brengen. Onze AI helpt finance- en procurementteams door patronen bloot te leggen die traditionele methoden missen”, zegt Nick Vandesype, medeoprichter van Predikt. “Dit geeft bedrijven niet alleen beter inzicht in hun eigen financiële toekomst en de productiekost van hun goederen, maar ook in bredere markttrends, waardoor ze sneller en zelfverzekerder kunnen handelen.”
Focus op commerciële groei
Tot nu toe lag de focus van Predikt op het ontwikkelen van een sterke technologische basis. De volgende stap? Met het vers kapitaal een even krachtige commerciële strategie op poten zetten. “We hebben ervoor gekozen om vanaf het begin hoog in te zetten op technische expertise, om bottlenecks in onze AI-technologie te vermijden”, aldus Vandesype. “Met deze nieuwe investering kunnen we nu ook een sterk go-to-market-team opbouwen, wat essentieel is voor de verdere opschaling van ons product en het aantrekken van klanten wereldwijd.”
Predikt bevindt zich in een uiterst competitieve markt, waarin innovatieve AI-oplossingen als paddenstoelen uit de grond schieten. Het implementeren van een nieuwe technologie gaat dus niet over één nacht ijs, maar is een proces dat tijd en goedkeuring van tientallen stakeholders binnen het bedrijf vereist. Daardoor moet Predikt niet alleen uitpakken met een sterk product, maar ook over een overtuigende marktstrategie en diepgaande domeinkennis beschikken. Met deze financiering kan Predikt sneller schakelen en zijn oplossing doeltreffender positioneren in de markt.

Strategische versnelling dankzij investeerders
De keuze voor Volta Ventures als hoofdinvesteerder is een bewuste strategische zet. Volta Ventures heeft een sterk track record in het begeleiden van technologiebedrijven in hun groeifase en beschikt over een breed netwerk binnen de finance- en AI-sector. “We zochten niet zomaar naar financiering, maar naar een partner die de industrie kent en begrijpt hoe onze oplossing finance- en procurementteams bijstaat”, aldus Vandesype. “Volta Ventures kent de dynamiek van AI-bedrijven en weet hoe je een start-up omvormt tot een schaalbare onderneming”.
Koen Vandaele voegde zich bij het bedrijf op hetzelfde moment als Jonckheere en Van der Gucht. Met deze nieuwe investering hoopt hij Predikt naar een hoger niveau te tillen, waarbij zijn ervaring en marktkennis het bedrijf in staat stellen de technologie sneller uit te rollen.
“Dit is vooral van belang voor bedrijven die internationaal opereren”, zegt Vandaele. “Grote multinationals met complexe supply chains hebben in volatiele markten behoefte aan helder inzicht in hun kosten. Predikt biedt hen de ideale oplossing.”
Ook de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV en JK Invest zien opportuniteiten en dragen bij aan de investeringen in de Leuvense start-up. Volgens Vandesype biedt de kapitaalronde de kans voor Predikt om ook een oplossing te bieden in het intercept van finance en procurement. “Tot nu toe lag onze focus voornamelijk op finance-teams, en in het bijzonder op de CFO. Door historische data en externe indicatoren te analyseren, helpen we CFO’s om sneller op marktverschuivingen te anticiperen. Nu breiden we onze expertise uit naar het voorspellen van de kostprijs van verkochte goederen op basis van de kostenbasis van leveranciers, wat een grote meerwaarde voor procurement-teams inhoudt.”