Drones kunnen voor allerlei zaken ingezet worden: inspectie van kabels, transport van bloed en stalen, olievervuiling ontdekken op zee, monitoren van een betoging door de politie enzovoort. Er zijn steeds meer dronevluchten en dus wordt het beheren ervan ook steeds complexer. Bovendien zijn incidenten niet uitgesloten: onlangs moest een landingsbaan op Brussels Airport een tijd gesloten worden omdat er een drone was opgemerkt nabij de aanvliegroute van de vliegtuigen.
Dronevluchten zijn nu al mogelijk in bepaalde zones, “maar telkens maar één drone per keer”, aldus skeyes-topman Johan Decuyper. “Met het platform zetten we een stap naar een gestructureerd luchtruim voor drones, waarbij er verschillende op hetzelfde moment kunnen vliegen met genoeg afstand tussen.”
Het platform verzamelt in realtime de gegevens van dronevluchten. Die worden ter beschikking gesteld van drone-dienstverleners. Dat zijn actoren die in de toekomst het droneverkeer in bepaalde vliegzones zullen beheren. Want skeyes heeft geen monopolie voor de luchtverkeersleiding van drones, zoals het dat voor de bemande luchtvaart wel heeft.
De drone-dienstverleners zullen op basis van het skeyes-platform de dronevluchten in hun zones in goede banen kunnen leiden. Dat zal allemaal volledig automatisch gebeuren – er zal dus niet ergens een luchtverkeersleider zijn die met een dronepiloot spreekt.
Bovendien zullen de gegevens van bemande en onbemande luchtvaart ook uitgewisseld worden. Luchtverkeersleiders kunnen zien waar er drones zijn, en drone-operatoren zien op het platform ook waar bemande vliegtuigen zich bevinden. Dat moet een en ander veiliger maken.
De volgende stap is om de vliegzones voor drones te definiëren. De eerste zones waaraan wordt gewerkt, zijn de haven van Antwerpen en de Belgische Noordzee, aldus Decuyper. Drones kunnen er bijvoorbeeld gebruikt worden voor transporten, inspecties, om olievervuiling te ontdekken op zee of nog bij de zoektocht naar drenkelingen.
Skeyes heeft overigens zelf ook ambitie als drone-dienstverlener, via dochterbedrijf Skeydrone (een joint venture met Brussels Airport Company).