1

Mercuriusprijs gaat naar duurzaamheidslabel

LEUVEN/BRUSSEL/HALLE - Comeos, de federatie van handel en diensten in ons land, heeft de Mercuriusprijs 2021 toegekend aan Colruyt Group dat als eerste de Belgische markt betrad met zijn Eco-Score. De Mercuriusprijs beloont innovatie in de sector. 

Naar analogie met de Nutri-Score, die aangeeft hoe gezond of ongezond een product is, pakt Colruyt Group nu uit met de Eco-Score. Deze score informeert de consument over de duurzaamheid van het product. De score wordt aangegeven met een kleur en een letter van A tot E.

Voorlopig wordt de score enkel vermeld op de eigen producten van Colruyt, vanaf januari volgend jaar zal ze beschikbaar zijn voor alle producten in de winkels van de Halse retailer. Op uitzondering van groenten en fruit want daar wordt nog naar een oplossing gezocht. "Dat komt doordat heel wat van die producten seizoensgebonden zijn, en gedurende het jaar van origine kunnen verschillen", zegt Stefan Goethaert, directeur Colruyt Group bij Kanaal-Z. "In die context moeten we de scores herberekenen. Er wordt naar een oplossing hiervoor gezocht.

De methodologie van de Eco-Score werd uitgewerkt door een collectief van onafhankelijke spelers in Frankrijk. De score is opgebouwd uit twee componenten, enerzijds de resultaten van de levenscyclusanalyse van een product (van boer tot bord) en anderzijds de toevoeging van extra indicatoren volgens een bonus-malussysteem. De resultaten van de levenscyclusanalyses van meer dan 2.500 productcategorieën zijn verzameld in de databank Agribalyse.

Volgens de jury van de Mercuriusprijs is de Eco-Score een gamechanger in het actuele maatschappelijke debat en het overstijgt ook de belangen van de Colruyt Group. Het is duidelijk dat andere retailers in ons land het systeem zullen overnemen, mogelijks ook spelers in de rest van Europa.