woluwe shopping

Minder bezoekers aan Woluwe Shopping Center door e-commerce

Het Woluwe Shopping Center bij Kraainem trok het voorbije jaar minder bezoekers. Met bijna 6,5 miljoen shoppers werd een lichte daling van 2,2 procent genoteerd. De opkomst van e-commerce is de grootste boosdoener. De geplande uitbreiding laat inmiddels op zich wachten.

Gemiddeld ontvangt het Woluwe Shopping Center met 130 winkels op een oppervlakte van 42.600 vierkante meter 22.000 bezoekers per dag. Beheerder Devimo Consult wijt de lichte daling aan e-commerce, de veiligheid en de economische context. Ook de uitbreiding van tram 94 aan de Woluwelaan en de werken aan Woluwedal op de grens met Kraainem en Sint-Stevens-Woluwe (Zaventem) spelen mee.

Toch wordt nog altijd geïnvesteerd in het winkelcentrum dat in 2018 vijftig jaar bestaat. Om de kosten te drukken worden alle 1.800 tl-lampen in het shoppingcenter vervangen door led-lampen en komt er nieuw sanitair en meubilair. Daarnaast wordt onderzocht of er op het dak van het winkelcentrum een stadsboerderij kan komen die de eetgelegenheden van groenten moet voorzien.

De belangrijkste investering blijft de uitbreiding met zo'n 10.000 vierkante meter aan de Paul-Henri Spaak Promenade, waar in 2018 de terminus van tram 94 komt. Die investering zal 50 miljoen euro kosten.

De start laat op zich wachten omdat enkele omwonenden een annulatieberoep tegen de bouwvergunning hebben ingediend bij de Raad van State. Het duurt nog zeker drie jaar alvorens de volledige uitbreiding afgerond is, stelt Devimo Consult.