mismas

MISMAS lanceert samen met Club Brugge een primeur: “Vrouwen via ‘female fan fashion’ een plek geven binnen clubcultuur”

Het Boutersemse modelabel MISMAS heeft samen met voetbalclub Club Brugge een kledinglijn uitgebracht die zich volledig richt op vrouwelijke supporters. Daarmee heeft het bedrijf een primeur te pakken: het is namelijk de eerste keer dat een topclub zich inzet op een fanwearcollectie ontworpen voor en door vrouwelijke fans.

“We willen vrouwen niet apart zetten, maar dankzij ‘female fan fashion’ wel een plek geven binnen de clubcultuur waar ze zich écht in herkennen”, zegt Lia Steppe, oprichtster van MISMAS. “Fan zijn stopt niet na de match. Met MISMAS maken we kleding die de trots, kracht en identiteit van de supporter weerspiegelt, zowel in het stadion als in het dagelijkse leven.”

Grondig onderzoek

Voor de ontwikkeling van de collectie organiseerde MISMAS een survey onder de vrouwelijke fans van Club Brugge. Van de meer dan zeshonderd deelnemers gaf 85 procent aan dat het huidige aanbod aan fanwear tekortschiet. Bijna alle ondervraagden vinden een aparte lijn voor vrouwen een goed idee.

“Wat opviel tijdens het panelgesprek, is het belang dat vrouwelijke fans hechten aan inclusie binnen de clubcultuur”, legt Steppe uit. “Ze willen geen ‘aparte’ merchandise, maar wel stukken die voor hen ontworpen zijn met comfort en stijl in het achterhoofd én met het Club Brugge logo erop. Unisex-items blijven welkom, zolang ze ook echt goed zitten.”

“Sprong in het onbekende”

Daarmee ging het bedrijf aan de slag en zo lanceerde het samen met de voetbalploeg de eerste collectie die op vrouwen gericht is, met onder meer een jurk, blouses, blazers en t-shirts. De kledingstukken zijn online te koop, of in de Clubshop aan het stadion van de ploeg.

“Er wordt altijd vanuit de mannelijke fan gedacht, zeker bij het creëren van nieuwe kledinglijnen. Nu hebben we het proces helemaal omgedraaid en iets samen gemaakt dat uitsluitend voor vrouwelijke fans is”, vertelt Gauthier Vervaeke, head of merchandise bij Club Brugge. “Het is zeker een sprong in het onbekende voor ons, maar door de grondige studie en geduldige aanpak in samenwerking met MISMAS, voelen we ons gesterkt dat deze collectie en zeker ook het initiatief gesmaakt zal worden door onze fans.”

“Wat begon als een persoonlijke frustratie groeide uit tot een missie met maatschappelijke impact. De fanwear van MISMAS geeft vrouwen de ruimte om hun clubliefde zichtbaar en stijlvol te beleven, niet als uitzondering, maar als vanzelfsprekendheid”, besluit Lia Steppe. MISMAS focust met haar ‘female fan fashion’ in eerste instantie op het voetballandschap, maar wil op termijn ook uitbreiden naar andere sportdisciplines zoals basketbal (NBA), American football (NFL) en hockey.