© jvi © jvi

Modezaak waar Remco Evenepoel zijn trouwkostuum kocht, sluit voorgoed de deuren: “Stress werd me stilaan te veel”

Devos Kleding in Lennik sluit deze zomer na zestig jaar de deuren. Een beslissing die de broers Patrick (60) en Peter (59) Devos recent aankondigden, maar al vele maanden geleden namen. “De druk eist stilaan zijn tol.”

Het nieuws over de nakende sluiting van Devos Kleding in het centrum van Lennik komt voor de meeste klanten als een enorme verrassing. De bloeiende zaak in de Frans van der Steenstraat blies vorig jaar immers nog feestelijk zestig kaarsjes uit. Het werd een jubileumjaar waarin de broers Patrick en Peter Devos helemaal recht krabbelden na een zware feestloze coronaperiode, en als kers op de taart in het najaar ook wielerkampioen Remco Evenepoel uit Schepdaal aan zijn trouwkostuum hielpen.

“De keuze om de deuren te sluiten, was een zeer doordachte”, zegt Peter Devos. “Dat kon ook niet anders, want we kopen elk jaar ruim op voorhand collecties aan, die pas maanden later in onze winkel hangen. Daar moest uiteraard rekening mee gehouden worden, daarom dat we begin dit jaar dus ook geen bestellingen plaatsen.”

Stress

Meerdere factoren liggen aan de basis van de beslissing tot sluiting. Het iets rustiger aan doen, is daar in dit geval eentje van. “Meer profiteren van het leven is dan vaak de uitleg, maar ik omschrijf het liever als anders gaan leven”, zegt Patrick. “En dan vooral een leven met minder permanente stress, want die wordt mij al even wat veel. Je bent immers constant met de belangrijkste dag van iemand anders bezig, en dan moet het perfect zijn.”

“Klanten die bij Devos komen, twijfelen er ook niet aan dat het in orde zal zijn. De lat ligt hier heel hoog, en dat is een bekendheid die we doorheen de jaren zelf gecreëerd hebben en bijzonder fier op zijn, maar helaas ook veel druk met zich meebrengt.”

Levertijden

Met die druk kon Patrick nochtans heel lang goed om. “Maar de afgelopen jaren, en zeker sinds de coronacrisis, veranderde de manier van werken”, zegt hij. “We zijn meer en meer afhankelijk van andere partijen, en hebben het lot van onze klanten dus niet altijd meer in eigen handen.” (Lees verder onder de foto)

© jvi
© jvi

“Sinds corona gebeuren bijvoorbeeld leveringen minder vlot, omdat producenten nog altijd aan het bekomen zijn van de crisis. Daarenboven komt dat klanten steeds veeleisender zijn, en soms zelfs verwachten dat ze hun bestelling meteen in huis hebben. ”

Begrip

Uit passie voor hun vak, proberen Peter en Patrick de wensen van hun klanten steeds in te lossen. “Die druk eist stilaan zijn tol”, gaat Patrick verder. “Gelukkig hebben heel wat klanten veel begrip voor onze beslissing. We kregen de afgelopen dagen al massa’s felicitaties en schouderklopjes. Veel bekenden zijn ook al over de vloer gekomen om nog iets te kopen, en nog eens een babbeltje te slaan. Dat doet veel deugd.”

Over de toekomst van hun pand kunnen de broers ten slotte kwijt dat liefhebbers van de betere herenmode niet hoeven te wanhopen. “Er zijn gesprekken lopende met een nieuwe speler die de ruimte zal afhuren voor een nieuw concept, waar wij verder niets mee te maken hebben”, klinkt het voorlopig nog mysterieus.