De volgende generatie leiders van familiebedrijven staat meer open voor niet-traditionele zakelijke samenwerkingsverbanden dan de oudere generaties, maar verkiest in de realiteit nog altijd overnames boven joint ventures of allianties. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Deloitte Private: ‘Next-generation family businesses: Exploring business ecosystems’.
Om succesvol te zijn in de dynamische en complexe zakelijke ecosystemen van vandaag zullen veel familiebedrijven een mentaliteitsverandering moeten ondergaan, om met een bredere blik te kijken naar de diverse types zakelijke relaties waarmee ze marktaandeel kunnen winnen. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Deloitte Private.
Vaker overnames
Van alle respondenten in het onderzoek, 575 huidige en toekomstige directeurs van familiebedrijven, ziet 89 procent de meerwaarde van zakelijke ecosystemen in. Toch vinden ze het moeilijk om eraan deel te nemen én tegelijk zowel hun identiteit als bedrijf als hun cohesie en waarden als familie te behouden. Bemoedigend is wel dat 65 procent in de voorbije drie jaar zijn interactie met derden heeft verhoogd. De bevraagde bedrijfsleiders hechten veel waarde aan het bezit van activa en intellectuele eigendom (IE), waardoor ze binnen het concept van zakelijke ecosystemen vaker kiezen voor overnames dan voor samenwerkingsverbanden om hun bedrijf te laten groeien. Een grote meerderheid (89 procent) van de respondenten is het erover eens dat zakelijke ecosystemen een organisatie in staat stellen om te innoveren voorbij haar eigen capaciteiten. De praktijk volgt evenwel niet.
Bewust van nood aan samenwerking
Meer dan de helft van de respondenten is ervan overtuigd dat hun bedrijf zijn strategie op het gebied van samenwerkingen, fusies en overnames, en allianties moet veranderen, ofwel tot op zekere hoogte (53 procent), ofwel aanzienlijk (17 procent). “Om de mogelijkheden van moderne zakelijke ecosystemen ten volle te benutten, zou de nieuwste generatie directeurs van familiebedrijven een meer flexibele, open mentaliteit moeten aannemen, waardoor ze meer kunnen variëren in de relatietypes die ze nastreven”, zegt Nikolaas Tahon van Deloitte Private. “De meeste leiders zijn zich er wel van bewust dat verandering noodzakelijk is, maar sommigen beseffen wellicht nog niet in welke mate die veranderingen nodig zijn. Ze zouden moeten nagaan hoe hun bedrijfsmodel effectief kan functioneren in een evoluerend zakelijk ecosysteem, zonder daarbij de geschiedenis en de tradities van het familiebedrijf te verwaarlozen.”
Onderzoek
Van alle familiebedrijven die deelnamen aan de enquête, had 51 procent een jaarlijkse omzet van minder dan 50 miljoen euro, 33 procent een turnover tussen 50 en 250 miljoen euro, en 16 procent een jaaromzet van meer dan 250 miljoen euro. Slechts 11 procent van de bedrijven werd minder dan 20 jaar geleden opgericht. Bijna 36 procent werd 20 – 49 jaar geleden opgericht, 37 procent 50 – 100 jaar geleden, en 15 procent meer dan een eeuw geleden. De meerderheid van de respondenten (53 procent) behoort tot de tweede generatie bedrijfsleiders, 29 procent tot de derde generatie, en 18 procent tot de vierde of latere generatie. Het onderzoek werd uitgevoerd in 52 landen.