Omnichannel door de ogen van ZEB

zebfashion

Fashionketen ZEB uit Merchtem klopt stevig op de deur met nieuwe fysieke winkels en een opvallende omzetstijging online, gevolg van de aanwezigheid van online instore aankopen. ZEB groeide in amper enkele jaren uit tot een echte omnichannel keten. Nog dit jaar krijgen alle winkels instore schermen.

In 2015 boekte ZEB online een conversiestijging van ruim veertig procent. Ietwat verrassend verwacht ZEB ook in de nabije toekomst geen winst te gaan maken op de online shop alleen. “En dat is ook niet ons doel. Het draait bij ons om omnichannel aanwezigheid en service. De shop is daarin een zeer belangrijk middel”, zegt e-commercemanager Tom de Bondt.

ZEB heeft in België 59 winkels en daar komen er steeds maar bij. Vooral gevestigd aan de doorgangswegen tussen steden en dorpen waar voldoende parkeerruimte is en gunstige huurprijzen gelden trekt de winkelketen steeds meer consumenten. “Het is de fysieke aanwezigheid in combinatie met online die telt”, zegt De Bondt.

“Waar we een nieuwe vestiging openen, stijgt ook meteen de online traffic. Onder de ZEB-winkels is de online vestiging in twee jaar tijd van de laatste naar de vijfde positie gestegen qua aandeel in de omzet van de keten. Op korte termijn zal dit de eerste plaats worden.”

Volgens De Bondt is geld verdienen in de online fashion zeer ingewikkeld. “De grootste kosten zijn orderverwerking en transport. Hoeveel je ook verkoopt, die kosten stijgen mee. De grootste uitdaging is rendabiliteit. Onze winkels zijn ons uithangbord. Wij spenderen relatief weinig aan online marketing.”

Klanten die een specifieke shirt of broek zoeken maar waarvan de maat is uitverkocht, kunnen online altijd het model in de juiste maat vinden. “Vijftien procent van de winkels heeft deze instore schermen. Die genereren nu al ruim tien procent van de online omzet.” En het werkt ook andersom. “Door onze online aanwezigheid trekken we ook mensen naar de fysieke winkels. Dat is de sleutel tot een omnichannel succes.”