Palm gaat retro

PALM RETRO 2016_2Onder het motto ‘Heerlijk tijdloos’ brengt brouwerij Palm dit voorjaar drie retroflessen op de markt.

“Verontrust door de komst en het succes van nieuwe importbieren in België, begin 1900, besloten professoren van verschillende brouwerijscholen pogingen te ondernemen om een modern Belgisch bier te ontwikkelen. Om dit doel te bereiken werden in 1903, 1904 en in 1905 nationale wedstrijden voor de creatie van ‘Une bière type Belge’ uitgeschreven”, zegt bierautoriteit Jef Van den Steen. Van den Steen is als microbrouwer een autoriteit in zijn vakgebied, hij heeft al heel wat boeken op zijn palmares. Zijn nieuw boek ‘Speciale Belge Ale’ wordt nog dit voorjaar voorgesteld.

Meteen was de  ‘Speciale Belge Ale’ geboren. “Spéciale Belge Ale is een amberkleurig bier van hoge gisting met een alcoholgehalte van 5,2 %, met een fruitig gistingsaroma, een moutige smaak die gaat van honingachtige karamel tot licht gebrand en met een zachte bitterheid van overwegend aromatische hop. Het samenspel tussen gist, mout en hop geeft de karakteristieke volmondigheid en de zacht uitvloeiende nadronk”, zegt Van den Steen.

1929: ‘Spéciale Belge van Steenhuffel’ wordt ‘Spéciale PALM’

Na de Eerste Wereldoorlog werd de brouwerij van Steenhuffeld heropgebouwd. Arthur Van Roy brouwde er, net  als voor de oorlog, bier van hoge gisting dat tot 1929 geen merknaam droeg, maar gewoon ‘bier van Steenhuffel’ werd genoemd. Een jaar daarvoor had Arthur de hulp gekregen van zijn toen vijftienjarige zoon Alfred. Om het bier  alle kansen op succes te geven kreeg het in 1929 een merknaam: Spéciale PALM. De naam PALM zag vader Arthur als een symbool voor de zege van de hoge gistingsbieren.

“Palm vocht al vaak tegen het conventionele, het gemakkelijke en de mainstream”, zegt Peter Buelens van Brouwerij Palm. “Dat bewijst haar rijke geschiedenis. Het authentieke en onconventionele karakter van Palm uitte zich doorheen de geschiedenis ook op de flesjes. Als ode aan deze rijke geschiedenis en om deze ‘Spéciale’ authenticiteit te beklemtonen, brengt de brouwerij  dit voorjaar vier verschillende tijdsperiodes terug op de verpakkingen: 50, 70, 90 en de reguliere uit 2010. Zowel de flessen, de 33cl blikken als de 50cl blikken komen tijdelijk uit in een oorspronkelijke look uit het verleden om zowel visueel als degustatief te genieten van een authentieke Spéciale Belge.”