Vlaams-Brabant investeerde vorig jaar 2.193.177 euro in 19,1 kilometer nieuwe fietspaden. Daarmee stimuleert het provinciebestuur onder meer het woon-werkverkeer per fiets. “Het is een van de manieren om het fileprobleem in onze regio aan te pakken”, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor Mobiliteit.
De centen werden aangewend voor zestien fietsprojecten in de gemeenten Aarschot, Affligem, Dilbeek, Galmaarden, Haacht, Herne, Hoegaarden, Keerbergen, Leuven, Machelen, Meise, Merchtem, Oud-Heverlee, Sint-Pieters-Leeuw, Wemmel, Zaventem en Zoutleeuw. “Naast de fileproblematiek is fietsen ook gezond en goed voor het milieu”, stelt Dehaene. “We willen zoveel mogelijk Vlaams-Brabanders de fiets op en moedigen gemeenten financieel aan om nieuwe fietsinfrastructuur aan te leggen.”
De provincie investeerde in 2016 in Machelen 70.000 euro in een nieuw stuk fietssnelweg op de FR0, de fietssnelwegring rond Brussel. “Veel investeringen werden in 2016 voorbereid. We verwachten in 2017 en zeker in 2018 en 2019 grote uitgaven voor de aanleg van fietssnelwegen, zoals op de F1 Mechelen-Brussel, de F3 Leuven-Brussel, de F24 Leuven-Tienen en de F212 Asse-Brussel.”
De provincie heeft vorig jaar voorts heel wat studies voorbereid en uitgeschreven om fietssnelwegprojecten te plannen en te ontwerpen. Ze sloot ook een overeenkomst met Leuven, Boutersem en Bierbeek om het bouwheerschap van een gedeelte van de bouw van de F24 op zich te nemen.
Aarschot, Affligem, Dilbeek, Galmaarden, Herne, Hoegaarden, Keerbergen, Leuven, Meise, Merchtem, Oud-Heverlee, Sint-Pieters-Leeuw, Wemmel, Zaventem en Zoutleeuw kregen in 2016 samen 2.089.163,81 euro voor veertien fietsinfrastructuurprojecten op het bovenlokaal functioneel fietsnetwerk. “Goed voor 18,3 kilometer nieuwe en veilige fietspaden.”
De subsidies voor de fietssnelwegen en functionele fietsinfrastructuur komen uit het Fietsfonds. Fietsinfrastructuur op het bovenlokaal functioneel fietsnetwerk die voldoet aan een aantal normen rond comfort, breedte en inrichting kan daardoor tot tachtig procent of voor fietssnelwegen zelfs honderd procent gesubsidieerd worden. Het Fietsfonds is een overeenkomst tussen de provincie en het Vlaamse Gewest. De provincie subsidieert veertig procent van de kosten van de fietsinfrastructuur en zestig procent van de fietssnelweginfrastructuur. Vlaanderen stelt hier nog eens veertig procent tegenover.