de flater Foto: rc

Rik en Klaas geven hun iconisch volkscafé een opknapbeurt, deze keer mét keuken

In amper één week tijd staken eigenaars Klaas Schobre en Rik Terlyn (beide 28) het bekende volkscafé De Flater in een nieuw jasje. De grootste verandering is de komst van een volwaardige keuken. “Onze klanten bleven voordien letterlijk op hun honger zitten”, lacht Rik.

Café De Flater is een gevestigde waarde in het Aarschotse horecaleven. De bruine kroeg is met zijn vijftig levensjaren het op één na oudste café van de stad, en werd dertig jaar lang uitgebaat door de broers Bert en Dirk Smolders. In november 2021 namen Klaas en Rik hun stamcafé over, een ware kinderdroom.

“We tapten al enkele jaren in de kroeg. Toen we hoorden dat ze overnemers zochten, hebben we daar hard over nagedacht en veel gepraat”, vertelt Rik. De beslissing om de stap te wagen, kwam er uiteindelijk dankzij een… bierviltje. “We draaiden ze allebei tegelijk om en gelukkig hadden we allebei ‘ja’ opgeschreven”, lacht Rik. “We waren hier toen al dag en nacht, en plots was het hier gewoon van ons. Dat was echt heel gek.”

Eigen stempel

Ondertussen zijn we bijna vier jaar later, maar de trouwe klant zal opmerken dat er sinds woensdag toch heel wat veranderd is in hun lievelingscafé. Op amper een week tijd ziet het voorste gedeelte van de zaak er een pak anders uit, weliswaar zonder zijn eigenheid te verliezen. De toog is opgefrist met een nieuw houten blad, het meubilair en de vloer werden vernieuwd én er kwam een keuken bij.

“De beslissing kwam er eigenlijk vooral op vraag van de klanten. Als ze ons om iets te eten vroegen, konden we hen eigenlijk alleen maar een zakje chips aanbieden. Ze bleven letterlijk op hun honger zitten”, zegt Rik. Maar dat is voortaan verleden tijd. Vanaf nu kunnen klanten genieten van porties kaas, salami en versgemaakte pizza’s, en op het einde van de maand komen daar ook nog nacho’s en tapasplanken bij. “De nieuwe look is ook een manier om onze eigen stempel te drukken, dit is hoe wij het zagen”, vult Klaas aan.

De vrienden combineren het openhouden van het café nog met een andere job, maar hebben nog geen seconde spijt gehad van hun beslissing. “Integendeel, het wordt alleen maar leuker en leuker. Je begrijpt alles steeds beter en we kunnen nu ook meer met een helikopterperspectief naar de zaak kijken”, vindt Rik.

Het is hard werk, maar ze halen veel voldoening uit het contact met de mensen. “De Flater is thuiskomen, dat is ook een boodschap die we aan onze klanten willen overbrengen. En hoe meer we dit doen, hoe meer we dat gevoel ook echt kan omarmen. Dit is onze thuis, maar ook die van veel klanten.”

Flaterbaby’s

Alle leeftijdscategorieën passeren de revue in De Flater. “Op vrijdag is het wat jeugdiger en wordt er gedanst op de toog, maar op zondagmiddag is het bijvoorbeeld een pak rustiger en trekken we vooral vijftigers aan. Onze oudste klanten zijn 99 en 96 jaar oud, en zij komen nog elke week drie wijntjes drinken”, vertelt Rik.

Hun jongste klanten hebben dan weer nog maar pas het levenslicht gezien. Het toont hoe de bruine kroeg een grote rol speelt, en heeft gespeeld in veel levens. “We hebben inderdaad ook al enkele ‘flaterbaby’s’. Er zijn zoveel mensen die hier hun lief hebben leren kennen, en dat is alleen maar mooi”, besluit Klaas.