starters Scale-ups gaan snel de grens over.

Rising Star Monitor: “1 op 2 bedrijven met veel groeipotentieel wordt volledig intern gefinancierd”

BRUSSEL/LEUVEN - De Rising Star Monitor 2020, een initiatief van Deloitte Belgium en de Vlerick Business School,  brengt aan het licht dat ongeveer één op twee ondernemingen met veel groeipotentieel volledig intern wordt gefinancierd.

In het licht van de gezondheidscrisis richt de Rising Star Monitor 2020 zich op bedrijfsfinanciering, omdat ze een essentieel instrument is en de brandstof vormt voor de groei van ondernemingen. Sam Sluismans, Partner bij Deloitte Belgium: “Interessant genoeg heeft het gegeven dat we ons in een diepe gezondheids- en economische crisis bevinden de groeiambities van de ondernemingen niet in grote mate aangetast. Toch geeft de analyse te zien dat er voor hen kansen liggen om meer en beter gebruik te maken van externe financiering. Een gebrek aan kennis of misvattingen zijn de belangrijkste redenen waarom bedrijven met veel potentieel er vaak niet in slagen om hun voordeel te doen met bedrijfsfinanciering.”

Externe financiering 

Een op twee bevraagde ondernemingen met veel groeipotentieel worden volledig intern gefinancierd. Bedrijven met veel potentieel die wel externe financiering ophalen, doen dat het vaakst via bankschuld (35 procent), gevolgd door overheidssubsidies (31 procent). Het gemiddeld opgehaalde bedrag was het hoogst voor durfkapitaal (€938.000), gevolgd door zakelijke/strategische investeerders (€492.000), business angels (€419.000), subsidies (€348.000), bankschuld (€230.000), andere externe bronnen (€169.000), crowdfunding (€106.000) en accelerators of incubators (€19.000).

Omzetgroei  

Bijna twee derde van de bevraagde bedrijven met veel potentieel koesteren evenwel geen hoge groeiambities. In 5 jaar willen bedrijven met veel groeipotentieel 33 extra werknemers aanwerven, wat vijf minder is dan vorig jaar. Als het echter gaat over verkoop, willen ze groeien met 9,4 miljoen euro (vorig jaar was dat nog 5,8 miljoen euro).  “Zoals we elders vaststellen, gaan scale-ups die worden geconfronteerd met COVID-19, tijdelijk hun groeiambities op een lager pitje zetten als het gaat om aanwervingen. Dit is verstandig omdat ze trachten hun operationele kosten te beperken in het licht van deze crisis. Maar dit vertaalt zich niet in de groeiambities voor hun verkoop, die hun hoge verwachtingen voor de toekomst weerspiegelen”, zegt Veroniek Collewaert, docente Ondernemerschap en partner aan de Vlerick Business School.

Monitor

De inzichten in de vijfde editie van de Rising Star Monitor zijn gebaseerd op gegevens, verzameld bij 168 jonge Belgische bedrijven met veel potentieel in een brede dwarsdoorsnede van sectoren met een gemiddelde leeftijd van 2,7 jaar en 279 oprichters.