jan verlinden the ritchie story

Ritchie-CEO Jan Verlinden schreef het marketing boek van het jaar

Het marketingboek De Ritchie Story is door de Belgische marketingprofessionals verkozen tot 'Marketing Book of the Year' van 2024. Het boek, geschreven door ‘Chief Lemonade Maker’ Jan Verlinden, brengt het verhaal van een lokaal limonademerk dat eind jaren ’70 uit de markt verdween, maar dat hij in 2016 succesvol herlanceerde.

De afgelopen drie weken vond de stemmingsronde plaats, waarin Belgische marketingprofessionals hun favoriete marketingboek uitkozen. Voor die stemmingsronde werd een shortlist gemaakt van alle boeken die van BAM het label ‘Marketing Book of the Month’ kregen in 2024. Maar liefst 3.300 mensen brachten een stem uit.

Lees ook: PODCAST. Jan Verlinden, CEO Ritchie “Ondernemen gaat vaak over het durven nemen van kansen!”

Het was een nek-aan-nekrace, maar uiteindelijk won ‘The Ritchie Story’, geschreven voor auteur en Ritchie-CEO Jan Verlinden. Een waardig opvolger voor duurzaamheidsboek Do Tell, dat zich vorig jaar tot Marketing Book of the Year 2023 kroonde, klinkt het bij de organisatie.

The Ritchie Story 

Ritchie-limonades kwamen voor het eerst op de markt in de jaren 1950, bij brouwerij Tielemans in Aarschot. In 1969 verhuisde de productie naar Lubbeek, bij brouwerij Verlinden. Tien jaar later moest Joris Verlinden, vader van Jan, de productie stopzetten wegens te veel concurrentie van grote, internationale merken. Begin jaren 1990 vroeg Joris zijn zoon om de brouwerij over te nemen, maar toen zag Jan Verlinden geen toekomst in het bedrijf.

Lees ook: Out of Office met Jan Verlinden van frisdrankenmerk Ritchie: “Ik ben, net als Marc Coucke, van café tot café gegaan”

Verlinden maakte carrière in de marketingwereld, tot hij op een dag een kinderfoto terugvond van hemzelf bij een krat Ritchie-frisdrank. Dat was het duwtje in de rug dat hij nodig had om het familierecept nieuw leven in te blazen. Hij besloot na 22 jaar om zijn carrière als marketeer op te geven en terug te keren naar zijn roots: de brouwerij van zijn ouders in Vlaams-Brabant. In 2017 herlanceerde hij, met zijn ervaring en netwerk als marketeer, de Ritchie-frisdranken. Met succes.

In ‘The Ritchie Story’ brengt CEO Jan Verlinden zijn verhaal. Hij schrijft hoe hij Ritchie opnieuw op de kaart zette. Hij deelt de moeilijke beslissingen die hij moest maken, maar ook zijn geloof in de kracht van een scherpe en gefocuste marketingstrategie, op basis van product placement in populaire tv-programma’s als The Masked Singer.