Vliegtuigen kunnen vanaf donderdag in Zaventem landen met behulp van satellietnavigatie. Dat verhoogt de veiligheid, toegankelijkheid en capaciteit op Brussels Airport. Dat heeft luchtverkeersleider Belgocontrol uit Steenokkerzeel bekendgemaakt.
De technologie voor de begeleiding van vliegtuigen van en naar de luchthaven verandert de procedures van bakens op de grond naar performance based navigation, het zogenaamde pbn-systeem. Dat maakt gebruik van satellietsignalen.
Het gebruik verandert niets aan de voorrang bij het baangebruik. Het is vooral een back-up voor bestaande geleidingssystemen en -procedures. “Voor een volledige overschakeling naar pbn moeten eerst ook alle vliegtuigen de overschakeling maken”, zegt Belgocontrol.
Onder normale omstandigheden landen vliegtuigen in Zaventem met het precisielandingssysteem ils (instrument landing system). Als dat niet beschikbaar is, bijvoorbeeld door onderhoudswerken, moeten de luchtverkeersleiders overschakelen op het radargeleidingssysteem. De begeleiding is dan veel intenser en neemt meer tijd in beslag. “Dat zorgt voor wachttijden voor de naderende vliegtuigen en heeft op die manier een grote impact op de capaciteit van het luchtverkeer in Zaventem.”
Belgocontrol investeert volop in de innovatieve pbn-technologie. Vanaf donderdag kunnen de procedures voor landingen via pbn toegepast worden op de banen 25R/25L en 01. Satellietgeleiding is heel nauwkeurig omdat het driedimensionaal werkt. Het systeem verhoogt het veiligheidsniveau en de toegankelijkheid van de luchthaven.