michele didden Foto: AMG

Sauzenfabrikant Didden zweert ook op honderdste verjaardag bij traditie: “Onze pickles is nog steeds het recept van 1925”

Sauzenfabrikant Didden bestaat 100 jaar en voor die gelegenheid zal de foto van oprichter Jean-François Didden op het etiket van de sauzen prijken. Hij startte 100 jaar geleden met het verkopen van mosterd met paard en kar in Molenbeek, en ondertussen staat met Michèle Didden (64) de vierde generatie aan het roer. “We zijn fier dat we al 100 jaar in Molenbeek produceren.”

Sauzenfabrikant Didden is al 100 jaar in Molenbeek gevestigd. De productie verhuisde zo’n anderhalf jaar geleden naar een moderne fabriek in de Auguste Van Zandestraat in hartje Molenbeek.

“We maken onze sauzen al 100 jaar in Molenbeek en ook bij deze laatste verhuis wilde we dat zo houden”, vertelt zaakvoerder Michèle Didden. “We hebben heel bekwaam personeel en willen hen graag aan boord houden. Als we naar Vlaanderen of Wallonië verhuisd waren, ging een aantal van hen misschien afhaken. Bovendien zijn we fier dat we al 100 jaar in Molenbeek gevestigd zijn.”

Het toont aan dat het familiebedrijf een nauwe band met de gemeente heeft. “In november 1925 startte mijn overgrootvader Jean-François Didden met het verkopen van zelfgemaakte mosterd met paard en kar. Hij nam daarbij zijn twee zonen Théodore en François mee. Kort daarna kwamen er augurken en uien bij het assortiment en verkocht hij ook pickles. Honderd jaar later wordt nog steeds het originele recept van mijn overgrootvader gebruikt en daar zijn we enorm fier op. De saus heeft grote stukken bloemkool en krokante uiten en augurken. Het is al lange tijd onze populairste saus.”

Om de 100-jarige verjaardag van het bedrijf in de kijker te zetten, zal voortaan de foto van Jean-François Didden op het etiket van de Picklessaus prijken. “We zijn enorm fier op dit authentieke product en willen dat ook tonen met het portret van mijn overgrootvader.”

Konfijten

Ondertussen maakt het bedrijf meer dan 220 producten. De meerderheid daarvan zijn sauzen, maar er zitten ook dressings in het assortiment. “Maar vooral onze konfijten zijn echt bekend bij ons publiek. We hebben enorm veel variëteiten en we zetten echt in op dit product”, vertelt huidige zaakvoerder Michèle Didden.

Zij startte in 1983 bij het bedrijf. “Ik werkte toen als optieker en had geen ambitie om in het bedrijf te werken. Mijn vader overtuigde me echter om halftijds te starten, maar in die periode had ik geen idee waar ik mee bezig was. Mijn vader vertelde me toen echter dat deze job op termijn een passie ging worden, en daar had hij 100 procent gelijk in.”

In 1996 kwam Michèle Didden aan het roer van het bedrijf en ondertussen werken haar twee kinderen er ook. “Ze doen allebei twee compleet andere jobs, maar zijn heel complementair. Het is de bedoeling dat ze later de zaak van mij overnemen. Ik wil hen zeker niet bruuskeren, maar dat zou wel mooi zijn.”

Didden verkoopt zowel aan warenhuizen, lokale beenhouwers en restaurants. “We vinden het belangrijk om onze verkoop bij verschillende partners te doen. Dat bleek ook tijdens de coronaperiode. Onze restauranttak viel toen weg, maar we konden gelukkig verder dankzij de supermarkten en de beenhouwers.”

Jonger publiek

Didden heeft voor dit jubileumjaar een groot doel voor ogen: een jonger publiek aantrekken. “De kopers van onze sauzen zijn tussen 35 en 65 jaar oud. We willen dat ook een jonger publiek onze producten leert kennen, en daarvoor zetten we sommige producten in de kijker. Bij samenkomsten waar mensen gezellig samen tapas eten, zoals in het park of op een appartement willen we graag dat onze producten gebruikt worden. Daarom zetten we ook extra in op onze konfijten en dressings en tonen we hoe deze producten bij een feestmaaltijd gebruikt kunnen worden.”