“De activiteiten in de Audi-fabriek zijn er in de loop der maanden geleidelijk afgenomen, tot aan de definitieve sluiting van de fabriek in februari 2025. Deze beslissing leidt tot het verlies van ongeveer een kwart van de toegevoegde waarde van de Brusselse nijverheidssector en een vijfde van de werkgelegenheid”, aldus het Bisa.
Ook bouwsector in slechte papieren
Ook de bouwsector deed het opnieuw slecht in 2024, met een daling van de activiteit met 3 procent. “Sinds 2019 gaat het om een cumulatieve daling met 19 procent (…) De situatie lijkt echter te verbeteren sinds de tweede helft van 2024”, aldus het Bisa, dat hoopt dat het herstel zich ook dit jaar voortzet onder impuls van de renteverlagingen door de Europese Centrale Bank.
Lees ook: Handelaars rond fabriek voelen malaise bij Audi Brussel: “Hele wijk profiteert mee van aanwezigheid werknemers”
Anderzijds kenden de productiediensten (hoofkantoren en adviesbureaus, telecom, IT, audiovisueel…) en de persoonlijke diensten (kleinhandel, autohandel, horeca,…) in 2024 een stagnatie. Bisa omschrijft deze sectoren nog “als de krachten achter de economische groei van Brussel in de afgelopen jaren”. Ontspanning en vrije tijd kenden wel nog een “duidelijke groei” in 2024.
Alles samen betekent dat een lichte inkrimping (-0,8 procent) van de Brusselse (niet-financiële) marktsector.
Groei van arbeidersvolume
Op de Brusselse arbeidsmarkt was er in 2024 nog een groei van het aantal loontrekkenden en van het arbeidsvolume, maar minder sterk dan in 2023, aldus Bisa. Na een stagnatie in de eerste jaarhelft, kwamen er in de tweede helft 3.000 banen bij. Het aantal loontrekkenden in het Brussels gewest steeg tot meer dan 362.000, “een record”, aldus Bisa. Het aantal Brusselse werklozen stijgt al 24 opeenvolgende maanden, maar sinds augustus vertraagt de toename, klinkt het nog.