haasrode-300×211

Sneller met de fiets dan met de wagen naar het werk in Haasrode

haasrode-300x211De langverwachte resultaten van het mobiliteitsonderzoek rond het bedrijvenpark van Haasrode in Leuven werden dinsdag voorgesteld. De fiets en het openbaar vervoer blijken een waardig alternatief te zijn voor de 10.000 werknemers op en rond het researchpark. Momenteel komt bijna 90 negentig procent met de wagen. De fiets is vaak een sneller alternatief. Om werknemers en werkgevers te sensibiliseren en tot actie te laten overgaan wordt in 2017 een bedrijventerreinvereniging opgericht.

Negen organisaties en overheden stelden op 3 maart een reeks initiatieven en plannen voor om het bedrijventerrein van Haasrode beter bereikbaar te maken. Op 2 mei werd de M-app voorgesteld, die het verplaatsingsgedrag van de werknemers in kaart bracht. De resultaten van de app werden bekendgemaakt, samen met die van enquêtes bij 43 bedrijven en 1.246 werknemers.

Nog maar eens blijkt de grote afhankelijkheid van de auto: 87 procent komt met de wagen naar het werk, 51 procent zelfs met de eigen wagen. Zes op tien rijden aan een gemiddelde van amper 27 kilometer per uur naar huis of het werk over een afstand van gemiddeld 10 kilometer. Veertig procent van de werknemers woont binnen een straal van 10 kilometer en 57 in een van 15. Zij zouden dus met een (elektrische) fiets naar het werk kunnen komen.

Met de fiets zou 27 procent zelfs sneller op het werk zijn dan met de wagen. Vooral tijdens de spitsuren is het verschil groot. Door de enorme files is negentig procent van de pendelaars op dat moment sneller met de fiets dan met de wagen.

Werknemers en werkgevers willen verandering, althans op papier. De helft zou kunnen overstappen op een duurzamer transportmiddel, maar velen weten niet hoe dat moet of hebben nog geen alternatief uitgeprobeerd. Het klassieke verhaal: we willen de auto wel laten staan maar eigenlijk menen we het niet en moeite doen we al zeker niet. Hetzelfde verhaal met het openbaar vervoer:  27 procent zou de trein nemen als er een station kwam in Haasrode. Een werknemer op drie is “geïnteresseerd” in een derdebetalerssysteem voor abonnementen van De Lijn.

Heel wat knelpunten staan duurzamer transport in de weg. Voor het openbaar vervoer zijn de uurregelingen belangrijk. Om meer mensen op de fiets te krijgen zijn betere fietsinfrastructuur en een fietsvergoeding stimulansen. “We roepen de bedrijven op om nog meer werk te maken van duurzame mobiliteit. De resultaten tonen aan dat het kan zonder al te grote middelen”, zegt Peter Van Biesbroeck, directeur van Voka Vlaams-Brabant. “Een modal shift is nodig want extra infrastructuur is niet mogelijk maar ook niet wenselijk.”