De vakbonden hadden de directie tot maandagmiddag gegeven om te reageren, maar kregen naar eigen zeggen geen gehoor. Drie stewardessen weigerden mee te vliegen naar Ghana omdat er melding gemaakt was van ongedierte aan boord. Volgens Brussels Airlines ging het echter om vals alarm. De stewardessen deden een beroep op hun recht om een vlucht te weigeren wegens “niet fit”. Vliegend personeel kan steeds aangeven zich onvoldoende fit te voelen om te vliegen en luchtvaartmaatschappijen moeten dat respecteren. In dit geval hebben de crewleden echter “op flagrante wijze bepaalde procedures geschonden, waardoor het bedrijf en onze passagiers schade hebben geleden”, zegt Brussels Airlines.
De drie, met respectievelijk 30, 27 en 20 jaar ervaring, werden ontslagen. De vakbonden vinden hun ontslag “zwaar overdreven” en vrezen een “enorm gevaarlijk precedent”. Ze probeerden nog te bemiddelen, maar de directie bleef bij haar standpunt. De bonden eisen dat het ontslag van de drie ongedaan gemaakt wordt en willen overleg rond het gebruik van de zogenaamde ‘not fit to fly’-procedure die de stewardessen ingeroepen hadden bij hun beslissing. Donderdag raakte ook bekend dat de drie stewardessen naar de rechter stappen.
Zaterdag organiseerden de vakbonden al een actie zonder hinder voor passagiers. Doordat toenadering van de directie uitbleef, gingen ze over tot het indienen van een stakingsaanzegging. Na een wachttijd van zeven dagen zouden stakingen dan gedekt zijn.
Brussels Airlines zegt in een kort statement achter de beslissing te blijven staan. “Iedereen die meent dat hij of zij onterecht ontslagen is, kan dat ontslag bij de arbeidsrechtbank aanvechten. We hebben in de media vernomen dat drie ex-werknemers van Brussels Airlines dit gaan doen; dat is hun recht. We zien daarom het nut van een staking niet in, gezien de rechtbank zich zal uitspreken of het ontslag al dan niet terecht was”, aldus woordvoerder Nico Cardone.
“Een staking zal duizenden reizigers treffen, de reputatie van het bedrijf schaden, andere werknemers van het bedrijf in moeilijkheden brengen en een zware financiële impact hebben op het hele bedrijf”, vervolgt de woordvoerder. “Dat is niet in het belang van de reizigers, de ontslagen werknemers, of van de meer dan 3.700 medewerkers. Staken zou een laatste redmiddel moeten zijn, dat is het hier duidelijk niet.”