IMG_8087 Katrien De Vreese.

Starter in beeld: Sterck & De Vreese

Katrien De Vreese uit Lubbeek en haar Nederlandse zakenpartner Steven Sterk hebben samen Sterck & De Vreese opgericht. De uitgeverij zal zich in de Lage Landen focussen op het uitgeven van non-fictie. 

Nieuw in het boekenvak kan je Katrien De Vreese (56) uit Linden (Lubbeek) bezwaarlijk noemen. De ondernemersvrouw was 28 jaar uitgever bij het Davidsfonds Vlaanderen. Anderhalf jaar na de verkoop van die uitgeverij aan WPG Uitgevers België (2016) stapte Katrien op en ging ze als freelancer aan de slag bij Amsterdam University Press. Eind dit jaar houdt haar missie ook daar op omdat de uitgever besliste te stoppen met algemene boeken voor het grote publiek (Kunstgeschiedenis, architectuur, samenleving,…). Een reeks op stapel staande werken neemt Katrien mee in haar nieuwe verhaal, uitgeverij Sterck & De Vreese. Sterck is de naam van de Nederlandse zakenpartner Steven Sterk, zonder “c”. “Die “c” in onze naam is toegevoegd om een onderscheid te maken met zijn andere activiteiten”, aldus Katrien.

Lage Landen

Met het eerste aanbod boeken is een goede start gegarandeerd. In het voorjaar 2019 zullen Katrien en Steven een tiental werken uitgeven, de eerste eind februari. “Strikt genomen zijn we al gestart zonder dat er fysieke producten op de markt zijn”, zegt De Vreese. “Je moet weten dat een uitgave wordt voorafgegaan door negen maanden van voorbereidingen. Voor 2019 willen we in totaal dertig nieuwe boeken uitgeven, op termijn willen we groeien naar een middelgrote uitgeverij met gemiddeld vijftig boeken per jaar. Het unieke aan ons concept is dat we de Lage Landen in het vizier nemen. Nederlandse uitgevers richten zich bijna nooit op Vlaanderen omdat het hen schijnbaar niet echt interesseert. Maar daardoor mis je wel zes miljoen Vlamingen. Die gevoeligheid ga ik binnenbrengen. Ook Steven beseft dat Vlaanderen een belangrijk gewest is. Nederland en Vlaanderen vormen een markt van 25 miljoen consumenten. Daar moet je in zijn geheel of elk apart iets mee doen.” Op termijn beogen de zaakvoerders 3 tot 3,5 miljoen euro omzet per jaar.

Non-fictie

Met Sterck & De Vreese zal Katrien zich richten op de non-fictie lezersmarkt. “Fictie gaan we niet doen omdat die markt overvol is. Bovendien worden er heel wat voorschotten betaald en is het een totaal andere business. Ik ben goed in non-fictie en met dit segment kan je ook markten buiten de boekhandels bereiken”, luidt het. De non-fictie wordt grotendeels uitgegeven op papier, de digitale e-readers zijn met iets meer dan 3 procent marktaandeel nog altijd niet ingeburgerd.

Fingerspitzengefühl  

Recent begeleidde Katrien nog het werk “Het Hallerbos”, een uitgave van Natuurpunt Halle over het gelijknamige bos. Of een dergelijk werk aftrek zal vinden is eigenlijk een vraag van 1 miljoen.  Zeker van succes? “Neen, het is een buikgevoel of een werk al dan niet commercieel zal slagen. Maar er zijn wel een aantal parameters die we in rekening nemen: het succes van een eventuele gelijkaardige vorige uitgave, het netwerk van de auteur en de “vibe” onder het volk. Daarvoor heb je fingerspitzengefühl nodig, wat je door de jaren heen wel kweekt. Of er hangt een verjaardag of herdenking rond het boek of er biedt zich een grote afnemer aan. Zo ben ik momenteel bezig met een boek rond de geschiedenis van de tractor. Blijkbaar leeft dat onderwerp bij een grote groep mensen. Het vaktijdschrift “Landbouwleven” neemt alvast 300 exemplaren af.  Dat is nu een onderwerp waarvan je kunt zeggen: allez Katrien, ga je dat nu doen? Ja, we gaan dat doen. Ik voel dat het gaat lukken”, besluit de boekenonderneemster.