Nieuws Vlaams Brabant Starter van de week: MAE. concept

Starter van de week: MAE. concept

Starter van de week: MAE. concept

ROTSELAAR/LEUVEN – Lena Onkelinx (27) startte vorig najaar een online conceptstore op, MAE. concept. MAE. concept is onze starter van de week. 

Lena Onkelinx uit Rotselaar, master in de Bedrijfscommunicatie en bachelor Bedrijfskunde Marketing, ruilt aanstaande donderdag haar job als Accountmanager bij een Duits B2B-modemerk in voor het fulltime ondernemerschap in haar start-up MAE. concept, een online multibrand fashion zaak. “Mijn passie voor mode en creatie is er altijd geweest”, steekt Lena van wal. “Als kind schreef ik me in voor modekampen, maakte en presenteerde mijn eigen kledingontwerpen en ontwierp en verkocht mijn juwelen. Ervaring deed ik op in verschillende kledingzaken waar ik als studente aan de slag was.” Naast mode wordt Lena vrolijk van interieurstyling.

1.Wat betekent MAE.?

 “MAE. is de naam van een zelfbewuste vrouw die vasthoudt aan haar visie, haar dromen najaagt en bewust van het leven geniet. Ik werk met een concept dat altijd in beweging is, en zoek voortdurend naar verbetering en evolutie. met als doel te leren en te groeien. Ik spreek liever over een concept dan een webshop omdat mijn doel niet zomaar iets verkopen is. Ik zie MAE. als een platform, een community, een motivatie en een bron van inspiratie.” (Lees verder onder foto)

 

2.Wat houdt het concept in? Hoe ga je te werk bij de selectie van je kledij en designstukken?

“MAE. speelt in op een bestaande problematiek.  De huidige consumptiemaatschappij zorgt ervoor dat we leuk vinden wat er ons voorgelegd wordt. We kleuren allemaal binnen de lijnen. Media bepalen wat mooi is, wat hip en nieuw is en we willen dat allemaal zo snel mogelijk kopiëren. We worden klonen van mekaar en er lijkt geen ruimte meer om jezelf te zijn. Hierdoor geven we totaal niet meer om de producten en willen we alleen maar meer. We geraken nooit gelukkig omdat het geluk van korte duur is.

Bij MAE. kiezen we voor slow fashion met een tijdloos, kwalitatief en comfortabel cachet. We zien kleding in zijn mooiste structuren, strakke ontwerpen, verfijnde esthetiek. De stukken zijn ontworpen voor de toekomst. MAE. wil dat vrouwen van hun kledij houden en kleding zien als een onderdeel van hun persoonlijkheid. Kledij moet ons onderscheiden van anderen, ons dagelijks leven makkelijker maken en ons meer zelfzekerheid geven. We gaan in tegen de principes van de huidige consumptiemaatschappij die ons het gevoel geeft dat we steeds meer moeten hebben en meer moeten zijn. MAE. wil terugkeren naar de essentie: slown down, stay close to who you are. In die zin heeft MAE. de ambitie om een bewustwording te creëren en de klant een gepersonaliseerde winkelervaring aan te bieden, zodat zij een bewuste aankoopbeslissing neemt.”

In slow fashion is duurzaamheid verweven. De evolutie naar duurzaamheid is een langetermijnproces, waar alle bedrijven inmiddels mee bezig zouden moeten zijn. Er zijn verschillende facetten van duurzaamheid waaraan je moet voldoen om 100% duurzaam te zijn. Er zijn bedrijven als H&M en ZARA die een bewuste collectie hebben waarin ze duurzame materialen gebruiken, maar hun hele bedrijfsmodel is gericht op fast fashion en overproductie/consumptie en dat is zo’n beetje het grootste probleem van deze vervuilende industrie. Ik vind dat er een mentaliteitsverandering moet komen (daar begint alles mee) en dat is het facet waar ik me op richt: van een overvolle garderobe met goedkope, trendgevoelige en laagwaardige kleding naar een garderobe met essentials, kwaliteit en waardevolle stukken die we echt graag dragen en die passen bij onze levensstijl.

Daarnaast is een groot deel van de collecties gemaakt van duurzame materialen, die ik nu ook met een specifiek label op de website aanduid. Collecties zijn allemaal van Europese merken (bedrijf van oorsprong in Europa) die tijdloze kledij maken en bezig zijn met het verduurzamen van hun merk. Merken die controles uitvoeren in hun fabrieken en belang hechten aan gezonde arbeidsomstandigheden. Bij de selectie van merken kijken wij dus echt naar het verhaal achter het merk en/of deze past bij onze duidelijke visie.” (Lees verder onder foto)

3.Waarom ben je gestart met MAE.? Wat was de insteek en motivatie? Wie heeft je geïnspireerd om de stap te zetten naar het ondernemerschap? 

“Ik kom niet uit een ondernemersnest, waardoor deze stap niet zo evident was en ook niet zo heel vlot is verlopen. Er zijn echter heel wat ‘zoekende’ jaren aan voorafgegaan. Ik wist wel al heel lang dat ik wilde ondernemen. Ik heb altijd de drang gevoeld om iets te creëren, mensen te helpen, iets betekenisvol te doen. Er was iets dat mij weerhield om als zelfstandige in mode te beginnen omdat de concurrentie enorm is en ik weet dat het een harde wereld is. Daarnaast is het een super vervuilende industrie en ik wilde enkele de stap zetten als ik een onderdeel van de oplossing kon zijn. Ik besefte dat ik trouw moest blijven aan mezelf. Mode is mijn grote passie, dus zo lang ik vasthield aan mijn visie op mode, zou het lukken.

Ik heb mijn idee vertaald in een concept dat past bij mijn visie op de modewereld. Ik koos voor een online concept omdat ik geloof dat de Belgische e-commerce heel wat potentieel heeft. Ik zie het als een uitdaging om de persoonlijke beleving van offline shoppen te vertalen naar een online ervaring. Daarnaast is het online makkelijker om mijn boodschap aan een breder publiek over te brengen en wil ik graag een verandering teweeg brengen in de modescène.”

4.Hoe ervaar je de eerste maanden van je bedrijfsvoering?

“Ik ben ondertussen 7 maanden in bijberoep bezig en geniet ongelofelijk van wat ik doe. Ik besef dat ondernemen echt past bij wie ik ben en wat ik wil in het leven. Het is zwaar, uitdagend en soms onzeker, maar dat zorgt net voor een fijne kick om te blijven verbeteren en te groeien. Reacties van consumenten, partners en concullega’s geven mij een ongelofelijke boost en bevestigen dat het goed is wat ik aan het doen ben. Maar het is heel belangrijk om het grotere verhaal te blijven zien. Je bent zo hard betrokken bij alles wat je doet voor je zaak, dat je echt soms wat afstand moet nemen om te zien dat wat je doet juist en goed is.

Zo is het niet altijd eenvoudig om binnen mijn concept de juiste leveranciers te vinden. Als retailer is het moeilijk om 100% transparantie te krijgen en leveranciers te vinden die 100% bij je visie passen. Daarenboven betekent duurzaamheid vaak duurdere prijzen en lagere marges voor retailers. Maar ik volg het principe “purpose over profit” maar het moet financieel wel haalbaar zijn en blijven.

Soms ben ik bang verkeerd begrepen te worden. Slow fashion of duurzaamheid in het algemeen is een heel gevoelig en complexe zaak. Daarom vind ik het belangrijk om vanuit mijn eigen visie te werken, maar wil ik ook geen aanspraak maken op 100% duurzaamheid. Dat is jammer genoeg niet altijd realistisch. Mijn ervaring leert me dat veel merken, die het eigenlijk heel goed doen op het vlak van duurzame ontwikkeling, ervoor kiezen om niet te veel over dit onderwerp naar buiten te brengen omdat het zo moeilijk is om perfect te zijn op dit gebied en het schadelijk kan zijn voor het imago van het bedrijf.  Ik denk dat we elke onvolmaakte stap naar een duurzamere toekomst moeten aanmoedigen.” (Lees verder onder foto)

5.Kan je iets vertellen over je doelpubliek?

“Ik richt me op vrouwen van 25 tot 60 jaar die het belang van zelfontwikkeling omarmen, zelfbewust in het leven staan, een duidelijke levensvisie hebben en dromen najagen. De levensgenieter die anderen motiveert en inspireert en goed is voor haar medemens en de natuur vindt zeker haar gading in het aanbod.  Interesse in slow living en slow fashion is een vanzelfsprekendheid. Momenteel verkoop ik in België, Nederland en Duitsland maar de ambitie is er om het netwerk uit te breiden.”

6.Je hebt een online conceptstore: door het type kledij die je verkoopt zou je denken dat mensen de stoffen willen voelen. Hoe los je dat op als er vragen in die zin komen?

“Goeie vraag. Ik ben zelf heel gevoelig voor tactiele prikkels en vind materiaalsoorten enorm belangrijk. Mijn volgers weten dit. Ze zijn ook op de hoogte van het belang dat ik hecht aan de selectie van mijn kledingstukken. Ik krijg dagelijks feedback van consumenten die zeggen versteld te staan van de kwaliteit van de materialen. Ik probeer op de website zoveel mogelijk informatie te geven over materialen en hoe de klanten deze kunnen onderhouden. Daarnaast ben ik op een persoonlijke manier in contact met de volgers. Heel wat vrouwen gaan eerst met mij in gesprek voor ze iets kopen. Ik geef hen dan extra info over materialen en leg hen extra foto’s voor. Zo probeer ik ervoor te zorgen dat ze een juiste keuze maken en zorg ik er ook voor dat mijn retourpercentage heel erg laag blijft.

De focus ligt dus op een persoonlijke aanpak, veel informatie en het juiste beeldmateriaal. Mijn doel is om aan de hand van technologie de offline winkelervaring online te kunnen evenaren. Hier zal in toekomst werk van gemaakt worden.”

7.Waar wil je met MAE. naartoe?

“Er liggen nog heel wat plannen op de plank. Zowel op korte, middellange en lange termijn. Dromen mag, toch?  Ik wil MAE. uitbouwen tot een succesvol platform/community waarop consumenten en merken mekaar kunnen inspireren en van elkaar zaken kunnen opsteken. Het platform moet meer lokale en jongere merken ondersteunen en de persoonlijke digitale winkelervaring verder uitbouwen (zoekfunctie op verscheiden modellen, meer diversiteit, size finder, digitaal styling advies, app en algoritme voor gepersonaliseerd assortiment,..)

Binnen 5 jaar moet MAE. een vooruitstrevend en toonaangevend e-commerce bedrijf zijn dat een zeer persoonlijke, digitale shoppingervaring aanbiedt. MAE. concept zal samenwerken met unieke Europese merken en artiesten, en een community van slow consumers en brands uitgebouwd hebben die mekaar inspireren en van mekaar leren.”

Reageer op dit bericht

Sector
Onderneming
Personen

Gerelateerde berichten

Sector
Onderneming
Personen

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.