Brussels Airport startte bijna een jaar geleden de zoektocht naar nieuwe afhandelaars van onder meer passagiers, bagage en vracht. De huidige afhandelingslicenties lopen af in oktober; de nieuwe zullen zeven jaar geldig zijn.
Grote interesse
De interesse lijkt groot. Verschillende bedrijven hebben de laatste tijd een erkenning gekregen van de federale overheidsdienst Mobiliteit, zo blijkt uit een lijst die werd gepubliceerd op de website van de FOD. Zo’n erkenning is een voorwaarde om een licentie te kunnen krijgen op Brussels Airport.
Lees ook: Brussels Airport levert recordaantal van 85.000 jobs op: “Goed hersteld na covidpandemie en ook weer groei”
Op de lijst staat bijvoorbeeld het Spaanse Acciona Aeropuertos, dat naar eigen zeggen actief is op 21 luchthavens in onder meer Spanje, Duitsland en Chili. Ook de Franse Groupe Europe Handling, die onder meer aanwezig is op de Parijse luchthaven Paris-Charles de Gaulle, kreeg een erkenning. En dat geldt ook voor het Britse Menzies Aviation, dat volgens zijn website actief is op 300 luchthavens wereldwijd. Zij kunnen dus in concurrentie gaan met de huidige afhandelaars om een van de licenties binnen te halen op de luchthaven van Zaventem.
Vijf categorieën
De afhandeling van passagiersvliegtuigen, met bijvoorbeeld de bagagebehandeling, check-in en boarding, gebeurt momenteel door Aviapartner en Alyzia. De eerste heeft onder meer TUI fly als klant, de tweede werkt onder andere voor Brussels Airlines. De afhandeling van cargovliegtuigen gebeurt door Aviapartner, Swissport en ook dnata (dat overigens ook in aanmerking komt voor een licentie voor passagiersafhandeling).
Lees ook: Ultramodern opleidingscentrum op Brussels Airport geopend
Op basis van de erkenningen valt niet af te leiden of de bedrijven effectief meedoen aan de procedure en naar welke licenties ze meedingen, er zijn er in totaal toe te kennen in vijf categorieën. Geen van de betrokken partijen gaf aan Belga een officiële reactie, op een enkel “geen commentaar” na.
De beslissing valt normaal nog in het eerste kwartaal. Net als nu zullen er telkens twee afhandelaars aangeduid worden in de passagierscategorieën en drie voor de afhandeling van cargovliegtuigen.