Focus op zowel je klanten als op je eigen collega’s gaan hand in hand. Touring Verzekeringen, Belgisch marktleider in directe verzekeringen, is daar een goed voorbeeld van.
Touring Verzekeringen biedt zijn klanten schadeverzekeringen aan. Het is een dynamisch, snelgroeiend bedrijf dat volop in een digitale transitie zit en er een behoorlijke customer focus op nahoudt. Al is welzijn een prioriteit in het beleid van HR-directeur Didier Hocquet.
Hoe hoog is de absenteïsmegraad?
“We hebben in ons bedrijf een verzuimpercentage van ongeveer 4 procent. De helaas soms zware gevallen van ziekte die langdurige onbekwaamheid tot gevolg hebben, zitten daarbij”, vertelt Hocquet. In vergelijking met andere organisaties ligt dit percentage opvallend laag, vermits de gemiddelde afwezigheidsgraad op ongeveer 7 procent ligt .
Dit lage cijfer voor Touring Verzekeringen is waarschijnlijk niet toevallig. “Welzijn op het werk wil zeggen dat elk personeelslid van het bedrijf zijn missie, zijn taken en zijn doelen zal volbrengen en zich daar goed bij voelt”, vertelt hij. “De focus leggen op welzijn was op zich geen uitdaging, want dat was al een deel van onze identiteit. Maar het was wel belangrijk om daar nog een stap verder in te gaan.”
Onderzoek met twee bevindingen
Meten is weten. Daarom deed Touring Verzekeringen onlangs een beroep op de HR en Well-being specialist Attentia voor een bevraging rond welzijn op het werk. Daar bovenop werden ook een aantal focusgroepen georganiseerd ron deze topic. “Het eindrapport dat daaruit voortvloeide, was het beginpunt om de verwachtingen bij medewerkers te kennen en om de juiste acties te nemen”, vertelt Didier Hocquet.
Positieve stress
“Voor het deel rond beleving op het werk is een belangrijke feedback gekomen dat mensen stress ervaren op het werk”, vertelt de HR-manager. “Dat heeft ons op zich niet verbaasd. Maar het positieve daarbij was toch dat in de grote meerderheid van de gevallen geen negatieve stress was.” Of hoe mensen dus vooral energie krijgen van hun werk.
Kwalitatieve materialen
In tweede instantie is het ook belangrijk om rekening te houden met de werkomgeving en factoren die daar overlast kunnen veroorzaken. “Het is natuurlijk belangrijk dat de fysieke werkomgeving zo goed mogelijk is aangepast om hun taken zo makkelijk mogelijk te maken. Aangepaste en kwalitatieve computerschermen of een goed afgestelde ergonomische bureaustoel kan een wereld van verschil maken.” Ook hiervoor doet Touring Verzekeringen beroep op Attentia. “Op hun aanraden deden we bijvoorbeeld een analyse van de luchtkwaliteit. Sommige medewerkers vonden de lucht te droog. Mits het verplaatsen van enkele luchtgaten en het herpositioneren van een aantal bureaus, merkten we meteen een verbetering.”
Voor Hocquet is dit een logische investering. “Het lijkt ons normaal dat iedereen kan werken in goede omstandigheden”, vindt hij. “En als je enkel kijkt naar het economisch aspect, is dat volgens mij zelfs winstgevend. Iedereen gelukkig op het werk, is in ieder geval onze permanente wens. Ik denk dat men best tevreden is om hier te zijn en te werken voor dit bedrijf.”
Onderzoek van Attentia
Het onderzoek dat de HR-directeur toelicht, is dus van de hand van Attentia. Met een Sensor-bevraging, self assessments beeldschermwerk en diverse analyses in teken van preventie en bescherming op het werk kwam men tot een actieplan. “We zien naar aanleiding hiervan een verhoging van het engagement van de medewerkers en een daling van het stressniveau”, zegt Alain Biyack, preventieadviseur bij Touring Verzekeringen. “Het is een teken dat onze samenwerking met Attentia vruchten afwerpt.”
Wilt u inzicht in stress en engagement bij uw medewerkers?
Ontdek wat SENSOR voor u, uw medewerkers en uw organisatie kan betekenen.
Bekijk hier het filmpje met Didier Hocquet, HR directeur bij Touring Verzekeringen