LEUVEN/HALLE/VILVOORDE/BRUSSEL – Zelfstandigenorganisatie Unizo, afdeling Vlaams-Brabant en Brussel, pleit in aanloop naar de verkiezingen voor een intergewestelijk mobiliteitspact. Dat laat directeur Elke Tielemans weten.
De mobiliteit staat onder druk, niet in het minst in Vlaams-Brabant en Brussel. We voelen het elke dag aan de files op onze wegen, aan een openbaar vervoer dat er maar niet in slaagt zichzelf als betrouwbare partner op de kaart te zetten en aan de onveilige situaties voor voetgangers en fietsers. Er is volgens Unizo, afdeling Vlaams-Brabant en Brussel, nood aan een beleid dat met duidelijke doelstellingen de mobiliteit een nieuwe toekomst geeft. Een toekomst die zowel leefbaar is voor de bevolking als de economie ten goede komt. Volgens Unizo moet er worden gestreefd naar een vervoerssysteem waarbij de gebruiker kiest voor de meest optimale vervoerswijze in functie van zijn behoefte, en moeten ondernemers kwaliteitsvolle en efficiënte alternatieven bieden die meer verplaatsingen mogelijk maken zonder auto.
Intergewestelijk pact
In aanloop naar de verkiezingen pleit de zelfstandigenorganisatie voor meer samenwerking. “We moeten samenwerken op alle niveaus: lokaal, regionaal, nationaal”, vertelt directeur Elke Tielemans van Unizo Vlaams-Brabant en Brussel. “Aangezien de mobiliteit in Vlaams-Brabant & Brussel de gewestgrenzen overschrijdt, pleiten wij uitdrukkelijk voor een intergewestelijk mobiliteitspact met daarin concrete doelstellingen voor onze mobiliteit en ruimte. Op- en overstappen tussen de verschillende vervoersmaatschappijen moet zo makkelijk mogelijk zijn. Een uniform tarief en ticket zijn een minimale voorwaarde.”
GEN en emissievrije bedrijfswagens
Nog volgens Unizo moet het Gewestelijke Expresnet (GEN) rond Brussel zo snel mogelijk volledig operationeel zijn, waardoor er snellere en frequente verbindingen komen tussen het centrum en de randgemeenten. “En In onze visie zijn alle nieuwe bedrijfswagens vanaf 2023 emissievrij”, luidt het. Nieuwe vormen van mobiliteit -zoals auto- en fietsdelen- moeten volgens Unizo fiscaal aantrekkelijk gemaakt worden voor bedrijven, zoals dat nu al het geval is voor elektrische fietsen en fietslease. Zo kunnen ook zij hun mobiliteit duurzamer organiseren binnen een breder mobiliteitsbudget.