Het groot verlof van 2015 is alweer verleden tijd. Velen onder ons gaan met opgeladen batterijen het nieuwe werkjaar in. Niet zo de ondernemers. Slechts zes op tien bedrijfsleiders namen de voorbije zomer vakantie. Dat percentage slinkt elk jaar.
De overgang van augustus naar september verliep eerder bruusk voor het gros van de werkende bevolking. Ondernemers hebben daar minder last van. Veertig procent werkte de voorbije zomer gewoon door. Slechts 60,7 procent van de bedrijfsleiders nam vakantie. In 2014 was dat nog 65 procent. Dat blijkt uit cijfers van Unizo.
Van de ondernemers die wél vakantie namen, trok de overgrote meerderheid (tachtig procent) er een tot twee weken op uit. Een bedrijfsleider op acht rekte dat tot drie weken. Maar dan nog bleven acht op tien doorlopend bereikbaar tijdens hun vakantie.
Unizo-topman Karel Van Eetvelt verwoordt het zo: “Je kan niet altijd zomaar je bedrijf sluiten. En zelfs dan blijven de mails en brieven toestromen. Het ligt soms moeilijk om twee weken te wachten met het beantwoorden van een klant. Ondernemers zijn en blijven de enige verantwoordelijken voor hun zaak.”
Dit is de vijfde bevraging van Unizo naar het vakantiepatroon. In 2010 nam nog 71 procent van de ondernemers een break van enkele weken. Na een onderbreking van de enquête in 2011 werden in 2012, 2013 en 2014 alsmaar meer thuisblijvers geregistreerd.
Overigens nam tachtig procent van de ondernemers die hun zaak sloten extra maatregelen tegen inbraken. Ze schakelden iemand in die het bedrijf geregeld controleerde of zorgden ervoor dat het leek alsof er bedrijvigheid was. Twintig procent investeerde in een alarminstallatie.