Op Brussels Airport in Zaventem wordt de bouw van een vervoersysteem met zelfrijdende shuttlevoertuigen voorbereid. De shuttles moeten over drie jaar zowel werknemers als reizigers vervoeren tussen verschillende belangrijke locaties op de terreinen van de luchthaven. De Lijn heeft daarvoor nu vijf kandidaat-constructeurs geselecteerd.
De geselecteerde kandidaten zijn 2GetThere, EasyMile (een samenwerking tussen Ligier en Robosoft), Local Motors, Navya samen met Keolis/Staca en VDL samen met Siemens. In het najaar van 2017 wordt uit de ontvangen offertes de constructeur gekozen die het project mag uitvoeren.
“Dit is een investering in de toekomst, in meer efficiëntie en in een verleidelijker aanbod voor ons openbaar vervoer”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).
De zelfrijdende voertuigen rijden op een traject op Brussels Airport. Ze verbinden het bus- en treinstation aan de luchthaventerminal met de bedrijvenzone aan vrachtluchthaven Brucargo. De Lijn en Brussels Airport dragen gezamenlijk de kosten van het project.
De voertuigen rijden zonder chauffeur, maar onder supervisie van een dispatcher. Op grote delen van het traject rijden de shuttles in gemengd verkeer en dus in interactie met alle overige aanwezige weggebruikers.
De Lijn voert ook besprekingen met de overheid om in een wettelijk kader te voorzien voor de zelfrijdende shuttles. De ontwikkeling en het testen van de voertuigen staan gepland voor 2018. Vanaf 2019 gaan de shuttles effectief rijden met passagiers.