Zaterdag 28 februari organiseerde Vlaamse Jonge Ondernemingen vzw (Vlajo) voor de derde keer haar grote verkoopdag in het Woluwe Shopping Center. Die dag stellen dertig Vlaamse mini-ondernemingen, samen met dertig Waalse mini-ondernemers van Les Jeunes Entreprises, hun bedrijf en producten met veel enthousiasme voor aan het shoppend publiek.
” Ondernemen is op zich al geen gemakkelijke taak, daarom zorgen we met Vlajo, de Vlaamse Jonge Ondernemingen, voor een hele resem projecten die jongeren toelaten om te proeven van een eigen zaak. In het secundair onderwijs zijn de mini-ondernemingen al meer dan dertig jaar een vaste waarde”, zegt Cecilia Vertongen van Vlajo.
Voor de jonge Vlaams-Brabantse ondernemers is dit hét hoogtepunt van een schooljaar dat in het teken staat van ‘ondernemen’ en ‘ondernemerschap’. De nadruk ligt op DOEN: eerst denken, en dan effectief durven doen. Nadat ze zorgvuldig hebben nagedacht over wat ze gaan verkopen of welke dienst ze gaan verlenen, schrijven ze een businessplan en gaan ze met de steun van aandeelhouders echt aan de slag.
“Door hun eerste verkopen te realiseren, meestal via vrienden en familie, overwinnen ze een eerste belangrijke drempel in het opstarten van een eigen zaak: de eerste verkoop”, zegt Cecilia Vertongen. “Maar anders dan verkopen binnen de schoolmuren en in familiekring, vraagt deze verkoopdag heel wat initiatief, samenwerking, organisatie en inzet. Kortom, een onvergetelijke ervaring en de mogelijkheid om eens allemaal samen in een echte winkelgalerij onder de aandacht te komen.” Er worden die dag verschillende prijzen uitgereikt: Beste verkoopstand, Beste verkoopstrategie en klantbenadering, Prijs van de jongeren voor de jongeren.