Nieuws Vlaams Brabant Vlaams-Brabantse kmo’s krijgen advies van ministers op social media day

Vlaams-Brabantse kmo’s krijgen advies van ministers op social media day

Vlaams-Brabantse kmo’s krijgen advies van ministers op social media day

socialmediadayHet Social Media Coaching Center (SMCC) van hogeschool UCLL organiseerde maandag in Leuven een social media day voor kmo’s die werk willen maken van hun kanalen op sociale media. De bedrijfsleiders kregen advies van de ministers Muyters en De Croo over innovatiebeleid en digitalisering. De ministers ontvingen als eersten een gloednieuwe gids over social media voor zelfstandigen.

Vlaams minister van Economie en Innovatie Philippe Muyters (N-VA) en zijn federale collega van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open Vld) kwamen in hogeschool UC Leuven-Limburg (UCLL) in Leuven hun visie op digitalisering en ondernemerschap toelichten. Zij gingen in gesprek met ondernemers van Vlaams-Brabantse kmo’s, die hun vragen via een hashtag konden insturen.

Muyters gaf de krachtlijnen weer van zijn innovatiebeleid op maat van kmo’s. “Vier parameters leiden naar succesvol ondernemen op langere termijn: innovatie, samenwerking, talent en internationalisering. Ik vergelijk de hedendaagse ondernemer graag met een topsporter.”

Nieuwe technologie bezorgt een onderneming voorsprong. “Ik bezocht een bedrijf dat papieren zakjes met folie produceert. Op het eerste zicht een banaal product maar klanten kunnen er hun eigen design aan toevoegen. Met maatwerk en een andere dienstverlening kan je dus concurreren en zelfs uitbreiden.” Muyters gelooft in de olievlek: eerst Vlaanderen veroveren en dan verder kijken. “De wereld is een concurrent maar ook een klant. Een meubelbedrijf trekt naar China omdat het daar de tweede leverancier wordt. In Duitsland was het pas de zesde leverancier.”

De Croo wachtte de vragen niet af om zijn visie op Digital Belgium uit de doeken te doen. “Om een onderneming te doen slagen zijn vier grondstoffen nodig: goede medewerkers, digitale klanten, financiering en digitale wetgeving.” Europees komt acht procent van de omzet van kmo’s uit digitale activiteiten. “In België is dat maar vier tot vijf procent. In Ierland dertig procent. Nederland, Frankrijk en Duitsland liggen een stuk voor op ons, waardoor onze bedrijven inkomsten uit e-commerce missen.”

De Croo kondigt voor de volgende maanden een grote revolutie aan in de verzekeringswereld. “Door een verfijning van de wetgeving over de elektronische handtekening zullen bedrijven hun facturen en polissen niet langer op papier moeten bijhouden. Elk digitaal document heeft evenveel waarde als de papieren versie, die zelfs mag worden vernietigd.”

Drie Vlaams-Brabantse bedrijfsleiders getuigden over social media als meerwaarde voor kmo’s: Griet Engelborghs van Medipro uit Grimbergen, Vincent Verhaert van Equilli uit Leuven en Karo Deroover van Fierens uit Asse. Nadien werden de eerste exemplaren van een praktische gids van het SMCC over sociale media op maat van kmo’s aan de ministers overhandigd.

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Aarschot
Aarschot

Zweden nemen Centralpoint over

AARSCHOT - Het Zweedse online IT-bedrijf Dustin Group heeft sectorgenoot Centralpoint, met onder andere een vestiging op de Nieuwlandlaan in… Lees meer

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.