Vlaanderen had al een klein belang van zowat 1 procent in Brussels Airport. Daar komt nu in één klap 38 procent bij. Dat komt grotendeels door de overname van het aandelenpakket dat het Canadese pensioenfonds OTPP te koop had aangeboden. Op die manier krijgt Vlaanderen een belang van 52 procent in BAISA, het private consortium aandeelhouders dat 75 procent van Brussels Airport Company (BAC) in handen heeft. Dat is op zich goed voor in totaal 39 procent van de aandelen.
“We willen mee in de cockpit zitten wanneer het gaat over de toekomst van onze luchthaven. Als we daar niet mee over beslissen, doet iemand anders het voor ons”, zegt minister-president Matthias Diependaele.
Forse investering
De Vlaamse regeringsleider erkent dat 2,77 miljard een forse investering is, maar hij maakt zich sterk dat de investering zich vanaf 2028 zal terugverdienen via dividenden. “Vanaf 2028 zullen de dividenden hoger liggen dan de rente. Dit is een investering die zichzelf terugverdient”, aldus Diependaele.
Brussels Airport is de tweede economische groeipool van Vlaanderen, goed voor 60.000 directe en indirecte jobs. De luchthaven speelt een cruciale rol in export, luchtvracht en internationale connectiviteit. Ook de federale overheid, dat zelf al een belang heeft van 25 procent plus een aandeel heeft in de luchthaven, heeft overwogen de eigen participatie te verhogen. Maar nu wordt Vlaanderen dus een grotere aandeelhouder dan de federale overheid.