Het gaat straks een pak vlotter om met de fiets naar het werk te rijden tussen Leuven en de Brusselse Noordrand. De fietsroute langs de hst-spoorlijn tussen Leuven en Brussel krijgt eindelijk het lang verhoopte verlengstuk tot Diegem. Ondernemingen juichen het woon-werkverkeer per fiets steeds meer toe.
De fietsroute tussen Leuven en Brussel werd vooral aangelegd voor woon-werkverkeer. Het huidige traject is al jaren erg in trek maar kent een abrupt einde in Nossegem, deelgemeente van Zaventem. De fietser op weg naar of van het werk belandt er plotseling tussen gemotoriseerd vervoer.
Voor de verbinding met Diegem bij Machelen werd dinsdag eindelijk een oplossing gevonden. De provincieraad van Vlaams-Brabant keurde een overeenkomst goed voor de realisatie van het volgende deel van de route met het Vlaams Gewest, de NMBS en de gemeentebesturen van Machelen en Zaventem. Daarmee wordt de missing link ter hoogte van de Brusselse ring weggewerkt die fietsers nu tot een grote en vaak gevaarlijke omweg dwingt.
De overeenkomst bepaalt de verdeling van de kosten. Het Vlaams Gewest financiert de fietsbrug over de Brusselse ring en de fietstunnel onder de A201 naar Zaventem. Het fietspad wordt betaald door de provincie (60 procent) en de Vlaamse overheid (40 procent). De twee betrokken gemeentebesturen draaien op voor de kosten van onteigeningen en grondverwervingen.
Het is nog onduidelijk hoeveel het project precies zal kosten. De provincie trekt alvast 5 mljoen euro uit. Evenmin is geweten wanneer de realisatie een feit is. Dat hangt vooral af van de onteigeningen.
De hst-route is een prioritaire fietssnelweg voor de provincie Vlaams-Brabant. Voor de aanleg van fietspaden langs die snelwegen kunnen de gemeenten rekenen op een subsidie van 100 procent.