Uw zoektocht
- ‘Verkoop’ uw vacature
Hoe springt u er als organisatie uit ten opzichte van de concurrenten? Wat zijn de sterktes van uw organisatie? Amber Vanhooren: “Deze moeten al zichtbaar zijn vanaf het eerste moment voor een sollicitant: in de vacaturetekst dus. Bevindt uw organisatie zich op een prachtige locatie? Biedt u flexibele werkuren aan, of extra verlofdagen? Organiseert u regelmatig legendarische teambuilding activiteiten? Of zet u volop in op de continue opleiding van uw medewerkers? Door niet alleen de functie en het gewenste profiel duidelijk te omschrijven in de vacature, maar ook oog te hebben voor hetgeen uw organisatie zo interessant maakt om er te werken, zal u de instroom van kandidaten zien toenemen.”
- Stop niet aan de landsgrenzen
Is uw organisatie internationaal actief? Wanneer u het moeilijk vindt om geschikt talent te vinden, kijk dan ook even over de landsgrenzen heen. Misschien heeft iemand uit een buitenlands filiaal interesse in een carrièrewending en is België een ideale optie? “Zelfs wanneer uw organisatie enkel actief is in België kan het interessant zijn om open te staan voor internationale profielen, zeker voor schaars talent. Spreken ze de taal niet? Intensieve taalcursussen zijn in zo’n geval de investering meer dan waard”, zegt Vanhooren.
- Schakel sociale media in
Hoe actief is uw organisatie op sociale media? En hoe betrokken zijn uw eigen medewerkers hierbij? Heeft u bijvoorbeeld mooie kantoren, maar weet niemand dat? Misschien organiseert u wel vaak bedrijfsuitjes of activiteiten om het welzijn van uw medewerkers te promoten? Toon dat dan ook aan de buitenwereld. Schakel een aantal van uw medewerkers in als ‘social media ambassador’: zij zullen ervoor zorgen dat de aangename bedrijfscultuur in uw organisatie ook getoond wordt aan de buitenwereld.
- Verbreed uw scope
Is werkervaring of sector-ervaring een absolute must voor u? Dat kan uiteraard het geval zijn voor bepaalde functies, maar weet dat pasafgestudeerden ook een meerwaarde kunnen betekenen voor uw organisatie. Zij zijn immers op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen en komen vaak met verfrissende ideeën, zijn gemotiveerd en ambitieus.
“Vindt u niet direct de juiste medewerker om een permanente vacature in te vullen? Overweeg dan om een tijdelijke werknemer of student in te schakelen. Tijdelijke werknemers zijn immers snel inzetbaar, hebben ervaring in gelijkaardige functies en op die manier zorgt u ervoor dat het team niet overbelast raakt.“
- Wees snel
Interessant CV ontvangen? Reageer dan snel en plan een interview met de kandidaat op korte termijn. Dienen er meerdere interviewrondes georganiseerd te worden binnen de organisatie? Probeer deze dan zoveel mogelijk te clusteren op 1 dag. Was iedereen positief? Twijfel dan niet te lang om een beslissing te nemen, zodat u niet het risico loopt de beste kandidaat voor de job te verliezen omdat die elders een aanbod aanvaard heeft.
Uw aanbod
- Bied flexibiliteit
Thuiswerken wérkt. Dat hebben we het voorbije jaar met z’n allen bewezen. Ook post-corona is het aangewezen om uw medewerkers flexibiliteit te bieden aan de hand van (deels) telewerken of flexibele werkuren toe te staan. Amber: “Op die manier toont u als werkgever dat u oog heeft voor de werk-privé balans van uw medewerkers, hetgeen hun productiviteit alleen maar ten goede zal komen.” Heeft uw organisatie meerdere vestigingen verspreid over het land? Pin uw werknemers dan niet vast op één bepaald kantoor, maar biedt hen de mogelijkheid om ook af en toe te werken in een ander kantoor, mits de nodige planning gerespecteerd wordt.
- Denk duurzaam
Het imago van de organisatie speelt een heel belangrijke rol in de keuze van sollicitanten. Zet uw organisatie in op duurzaamheid en ecologie? Straal dit dan ook uit via alle mogelijke kanalen: uw website, sociale media kanalen, uw wagenpark. “Organisaties waar duurzaamheid hoog op het agenda staat, hebben een streepje voor wanneer ze nieuw talent aan boord willen halen.”
- Kijk verder dan loon
De arbeidsmarkt is heel competitief en vaak is het salaris een lokmiddel om kandidaten over de streep te trekken. Uit de meest recente Walters People salarisenquête blijkt dat salaris geen topprioriteit meer is voor werknemers die op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging. “Ga in gesprek met uw potentiële medewerker en pols naar wat hij of zij het belangrijkst vindt. Voor de ene kan dat snelle doorgroeimogelijkheden zijn, voor de andere een bepaald type telefoon of wagen. Door in te spelen op de individuele wensen van nieuwe medewerkers en niet langer vast te houden aan het standaard aanbod, zal u sneller het gewenste talent aan boord kunnen halen”, besluit Amber Vanhooren.