wondernemers_voka_koen_V3

Wondernemers – Entiris: “Voor lokale bedrijven kan ons maatwerkbedrijf veel betekenen”

wondernemers_voka_koen_V3

 

1.700 medewerkers, 7 vestigingen. Op goed 50 jaar tijd is maatwerkbedrijf  Entiris uitgegroeid tot een van de grotere werkgevers in Vlaams-Brabant en Antwerpen. Alles waar op een of andere manier handwerk bij komt kijken, daar leggen ze zich op toe. Denk aan staalboeken samenstellen, batterijen of geneesmiddelen verpakken, tuinieren, palletten maken… Voor klanten die dat willen, komt er zelfs een team ter plaatse om de opdracht uit te voeren.

En dan vallen de monden vaak open van verbazing. Koen Mollen, commercieel directeur: “Ze mogen dan wel een arbeidsbeperking hebben, onze mensen zijn tot veel in staat. Terwijl gewone werknemers bij te veel repetitieve handelingen afhaken, zullen die van ons zichzelf verbeteren en het ritme verhogen. De leercurve is iets langer, maar de output is hoog.”

Dat strookt niet met het beeld dat de meesten van een  maatwerkbedrijf hebben.

Koen Van de Cruys, afgevaardigd bestuurder: “Dat is spijtig genoeg zo. De laatste tien jaar is de sociale economie ontzettend geprofessionaliseerd. Akkoord, onze opdracht is niet dezelfde als die van een commercieel bedrijf. Wij zijn er niet om zo veel mogelijk winst te maken, wel om zo veel mogelijk mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te krijgen. Maar om dat te realiseren, moeten we mee in de concurrentiestrijd en dus mee evolueren met onze partners. Je kunt niet voor pakweg Procter & Gamble werken, als je niet aan alle standaarden en hoge kwaliteitseisen voldoet.”

Waarin maakt Entiris het verschil?

Koen Mollen: “We leveren snel en zijn door onze omvang flexibel inzetbaar. Dat is nodig, want veel opdrachten zijn seizoensgebonden. Onze verpakkingsactiviteiten pieken bijvoorbeeld in het najaar, met de staalboeken zijn we vooral bezig in het voorjaar. Daar kunnen we makkelijk op inspelen. En ook al is het hoogseizoen en heeft een bedrijf veel extra krachten nodig, toch zal de kostprijs niet zo hoog liggen.”

Koen Van de Cruys: “Nog een troef: omdat we op zovele terreinen actief zijn en dus heel wat technische kennis in huis hebben, kunnen we met de klant meedenken. Bovendien zijn we bereid om in machines te investeren of om een participatie in een bedrijf te nemen. Dat wil niet zeggen dat we zomaar alles aannemen. We onderzoeken eerst of een opdracht voor onze mensen haalbaar is. We bekijken welke deeltaken er zijn en stemmen onze organisatie erop af. Daarvoor hebben we sterke ingenieurs en hr-specialisten in dienst.”

‘Werk op uw maat’ is niet voor niets jullie baseline.Entiris

Koen Van de Cruys: “Klopt. De betekenis ervan werkt in twee richtingen. We werken niet alleen op maat van onze klant, maar ook van onze medewerkers. We engageren ons om hen taken te geven die in de lijn van hun vaardigheden en interesses liggen. Ook bij ons krijgt elke werknemer een persoonlijk ontwikkelingsplan. Als er extra opleiding nodig is – conflictbeheersing, Nederlands, arbeidsattitude – dan investeren we daarin. Elke afdeling heeft een sociale dienst die de medewerkers van heel nabij opvolgt.”

 

Waar ligt voor jullie de grootste uitdaging?

Koen Mollen: “Vroeger kwam het werk vanzelf binnen, vandaag niet meer. Elke dag moeten we knokken om voor onze mensen werk te vinden. We mogen dan wel financieel gezond zijn, we kunnen niet op onze lauweren rusten. Ook wij voelen de concurrentie met de lageloonlanden. Door onze kosten te beheersen en onze efficiëntie op te drijven  kunnen we competitieve prijzen aanbieden, maar evident is het zeker niet. Klanten maken de oefening en komen soms tot de conclusie dat ze beter naar het buitenland trekken.”

Koen Van de Cruys: “Jarenlang hebben we ons toegelegd op industriële tewerkstelling. Nu we niet anders kunnen dan vaststellen dat die uit ons land wegtrekt, heroriënteren we ons naar lokaal verankerde diensten, zoals groenzorg. Maar om die switch te maken, moeten onze buren ons dringend beter leren kennen. Vandaag weten de bedrijven uit de regio onvoldoende waar we voor staan en wat we doen. We weten dat ze ons zullen waarderen, zodra ze ons kennen. In die zin kijk ik de toekomst positief tegemoet. Voor lokale bedrijven kunnen we nog veel meer betekenen.”ENTIRIS2

Entiris Centrale Diensten
Entiris vzw – Gaston Geenslaan 92 – Industriezone A 205 – 3200 Aarschot – T 016 44 14 60 – info@entiris.bewww.entiris.be
Volg ons: www.linkedin.com/company/entiris