Tom Mahaut (25) en Maxime Geurts (25) richtten drie jaar geleden WOSH op in Brussel, een service waarbij je de was volledig uit handen kan geven. De start-up ontwikkelde ook een applicatie waarmee gebruikers een ophaling en levering van hun gewassen en gestreken was kunnen inplannen.
“Ze kunnen via de app betalen, hun bestelling realtime volgen en kiezen hoe de was moet worden gebracht: gevouwen of opgehangen”, vertelt mede-oprichter Tom Mahaut, die uit een wasserijfamilie komt die sinds 1905 actief is. “Mijn overgrootvader richtte in 1905 wasserij La Petite Suisse op, wat nog altijd een familiebedrijf is. Als student werkte ik daar tijdens de zomermaanden en ik realiseerde me snel dat er een gebrek aan innovatie was in de sector. Ik wilde de elementen automatisering en digitalisering toevoegen. Toen ik Maxime tegenkwam, zijn we er samen voor gegaan.”
Na enkele maanden ontwikkeling in Brussel is de applicatie nu ook beschikbaar in Gent en Leuven. “Het is een model dat in het buitenland veel gebruikt wordt, maar in België nog helemaal niet bekend is”, weet Mahaut, en daar willen ze graag verandering in brengen. Sinds de lancering telt het bedrijf al drieduizend klanten uit het Brusselse. “We groeien 15 tot 20% per maand.”
Bedrijven
WOSH werkt op verschillende manieren en heeft verschillende formules. “Sommige mensen geven alleen hun pakken, t-shirts of delicate linnengoed mee. Anderen laten wekelijks de volledige was van het gezien doen”, licht Mahaut toe. “Op dit moment gebruiken vooral zakenmensen tussen de 30 en 45 jaar de applicatie, maar ook jonge gezinnen met jonge kinderen vinden hun weg naar onze service. We werken ook samen met een vijtigtal bedrijven die hun werknemers een was- en strijkdienst aanbieden. Werknemers kunnen dan hun was naar kantoor brengen, in een locker plaatsen en enkele dagen later terug ophalen.”
Voor het einde van het jaar wil de start-up ook activiteiten starten in Antwerpen. “We hebben daar al verschillende partners, het is nog een kwestie van tijd.”