Oostende Oude Post

Art-Shelter wil West-Vlaamse bedrijven sensibiliseren richting cultuur

Als er in de cultuursector out-of-the-box moet gedacht worden, staat Stefan Tanghe steevast op de eerste rij. Tanghe heeft in Oostende het cultuurhuis De Grote Post mee van de grond geholpen en inmiddels heeft dit huis zijn stempel al behoorlijk gezet. Tanghe komt steeds met nieuwe en innoverende concepten op de proppen en hij wil daar ook meer en meer het bedrijfsleven actief bij betrekken. Hij doet dat via het initiatief Art Shelter. "Beide werelden, die van de cultuur en die van de bedrijven, kennen elkaar veel te weinig en dat is jammer", aldus Stefan Tanghe. “Met de coöperatieve vennootschap Art Shelter (met een volstort kapitaal van 21.000 euro) proberen we een brug te slaan tussen de culturele wereld en de bedrijfswereld met altijd een nobel doel voor ogen: een cultureel programma op niveau brengen. Dit kan onder meer door het bedrijfsleven meer te betrekken bij culturele projecten. Onze eerste ervaring leert dat die kruisbestuiving tussen cultuur en bedrijven wel degelijk werkt. We werken met fondsenwerving voor enerzijds projecten van kunstenaars en anderzijds voor culturele organisaties.”

De directeur van De Grote Post maakt het concreet met één van de eerste realisaties van Art Shelter: het project Zeeenzucht. In de grootste aula van De Grote Post kunnen 431 mensen een zitje vinden. “Voor elk van die 431 zetels heeft kunstenares Mia Nollet een persoonlijk en handgemaakt textielwerkje  klaargestoomd”, aldus Tanghe. “Al die individuele werkjes samen vormen één geheel en brengen figuurlijk de Noordzee in kaart. Voor elk van die zitjes zoeken we een sponsor uit het bedrijfsleven. We merken dat het concept van een modernistische zee aanslaat en dat de interesse van buitenaf groot is. De prijs? Minimaal 431 euro voor één jaar, maar het kan ook hoger oplopen. ING bijvoorbeeld heeft al veertig zetels onder haar hoede genomen. Het is voor onze cultuurtempel een alternatieve financieringsbron die om en bij de 50.000  euro per jaar moet opbrengen. Maar we willen ook veel teruggeven aan de bedrijven. Zoals: prioritaire reservering bij optredens met daarbovenop 15 procent korting, uitnodigingen tot exclusieve voorstellingen zoals avant-premières, gratis tickets, de mogelijkheid tot netwerken op recepties na iedere voorstelling en nog veel meer.”