ICO Zeebrugge

Auto operator ICO wil in Zeebrugge een vijftien verdiepingen tellende parkeertoren en twee nieuwe terminals bouwen

ZEEBRUGGE - De congestie op de terminal van ICO in Zeebrugge is geen nieuw gegeven. Nu wil ICO de koe bij de horens vatten en structureel verhelpen aan het probleem. Er moet asap een 'woontoren voor auto's' komen, alsook twee nieuwe terminals. 

De van origine Japanse auto importeur International Car Operators (ICO) wil in de haven van Zeebrugge uitbreiden met 3 terreinen. 2 stukken grond zullen als terminal gebruikt worden, op het 3e stuk moet er volgens plan een parkeertoren komen van 15 verdiepingen hoog om wagens te stockeren. ICO is al langer vragende partij om meer auto’s te kunnen opslaan in de haven.

Alles heeft te maken een logistiek probleem. Auto’s blijven tegenwoordig langer aan de kade staan vooraleer ze worden doorgevoerd naar hun eindbestemming in het binnenland. Dat wordt ook bevestigd door managing director Alain Guillemyn van ICO. Dat heeft volgens de manager te maken met de automerken die al een tijdje op een andere manier werken alsook met veranderende geopolitieke situaties. ICO is een grote speler voor het inklaren en doorvoeren van auto’s via transithaven Zeebrugge.

De autotoren van 40 hoog en 15 verdiepingen zou tot 10.000 auto’s kunnen stallen en zou met de modernste robottechnologie worden uitgerust om alle operaties vlot en efficiënt te laten verlopen. Het openbaar onderzoek is nu gestart. ICO hoopt de eerste terminal tegen begin 2026 operationeel te hebben. De tweede terminal is dan voor het najaar van 2026. Wat de parkeertoren betreft, wordt gehoopt op 2027.