Als gevestigde naam in de regio, beter bekend in de volksmond als RS Motors, heeft Porsche Centre West-Vlaanderen zich de afgelopen jaren sterk geprofileerd op verschillende domeinen binnen de naverkoop. De concessie werd de voorbije 2,5 jaar volledig voorbereid en afgestemd op het Destination Porsche-concept. Dit ging gepaard met een ingrijpende herstructurering: 70% van de personeelsstructuur werd vernieuwd en er werden diverse nieuwe functies gecreëerd om de service verder te optimaliseren.
De Porsche Aftersales World Challenge beoordeelt deelnemende concessies op diverse criteria zoals de verkoop van wisselstukken en accessoires. Daarnaast waren klantentevredenheid en garantie-audits ook doorslaggevend om de prestigieuse award in de wacht te slepen.
Dankzij die doorgedreven focus op efficiëntie en klantgerichte service mag het Porsche Centre West-Vlaanderen zich nu de numero uno van België noemen.
Nieuwe uitdagingen
De evolutie binnen de automobielsector, met de opmars van elektrificatie, stelt nieuwe uitdagingen voor de naverkoop. “We spreken vandaag eerder over software-updates en het vervangen van stuurmodules dan over traditionele onderhoudsbeurten zoals een oliewissel,” verklaart CEO Gaëtan Van Calster. “Dit heeft een groot impact op ons personeelsbeleid en vereiste een volledige reorganisatie van onze werkprocessen.”
De inspanningen werpen hun vruchten af: wachttijden bijvoorbeeld werden gehalveerd, wat leidt tot een efficiëntere en klantvriendelijke service. Daarnaast zet Porsche Centre West-Vlaanderen in op verdere uitbreiding. De tweede vestiging in Dottenijs zal extra service capaciteit bieden voor het zuiden van Kortrijk, met onder andere vijf extra werkbruggen om de klanten nog beter te bedienen.
“Aftersales speelt een cruciale rol bij de keuze voor een volgende Porsche,” benadrukt Van Calster nog. “Deze erkenning is niet alleen een bekroning voor het harde werk van heel ons team, maar ook een bijkomende motivatie om onze service nog altijd verder te blijven verfijnen.”