barco hoofdgebouw mooie foto

Barco publiceert jaarresultaten van 2024: “Alles kan beter.”

KORTRIJK - De beursgenoteerde Kortrijkse multinational Barco heeft zijn jaarrapport publiek gemaakt. Met goed en minder goed nieuws. CEO An Steegen stelt voor dit jaar nieuwe groei voorop, nadat 2024 een ronduit tegenvallend jaar was. Zo wordt er voor 2025 gemikt op nieuwe groei onder meer dankzij gerichte overnames. Maar in 2024 daalde zowel het orderboek als de omzet én de bruto winst. Van de drie divisies die Barco telt (Healthcare, Entertainment en Office) toonde enkel Healthcare zich veerkrachtig genoeg.

Het aantal bestellingen voor 2024 lag met 990,6 miljoen euro 7 procent lager dan de 1.061,6 miljoen euro in 2023. Er waren aanzienlijke regionale verschillen.

Noord- en Zuid-Amerika lieten een single-digit groei optekenen, voornamelijk gedreven door de divisie Healthcare. Buiten Amerika (Europa, Midden Oosten) was er sprake van zwakke marktomstandigheden, wat resulteerde in een double-digit daling in alle divisies. De regio Azië en Pacific (APAC) kende een single-digit daling, hoewel China binnen die regio terug met groei aanknoopte, na een daling in 2023.

Noord-Amerika speelt Europa naar huis

De omzet van Barco bedroeg 946,6 miljoen euro in 2024, ofte 10 procent minder dan de 1.050,1 miljoen euro vorig jaar. Ook hier is er sprake van significant contrast tussen de regio’s.

De omzet in Noord- en Zuid-Amerika nam in de drie divisies toe, en was het meest uitgesproken in de divisies Healthcare en Entertainment, waar Cinema een sterke groei liet optekenen in het vierde kwartaal. Europa en het Midden Oosten hadden dan weer te lijden onder de zwakke macro-economische omstandigheden, wat zich vertaalde in double-digit dalingen in alle divisies. APAC liet een gematigde daling zien, en die was het sterkst voor de divisie Enterprise.

Ook terugval onderaan de lijn

Onderaan de lijn deed Barco het in 2024 ook minder goed dan in 2023. De brutowinstmarge bedroeg 40,7 procent tegenover 41,8 procent  in 2023. Nieuwe producten en een verschuiving van de productmix naar meer (ingebouwde) software ondersteunden de marges in alle divisies, voornamelijk in Healthcare, waar de brutowinstmarge aanzienlijk verbeterde. Bij Enterprise daalde de brutowinstmarge door lagere volumes als gevolg van voorraadcorrecties bij klanten, terwijl bij Entertainment de brutowinstmarge daalde in Immersive Experience als gevolg van een ongunstige productmix en een lager volume.

De EBITDA-marge bedroeg 12,8% voor het volledige jaar, tegenover 13,6% in 2023. De investeringen in R&D werden gehandhaafd ter ondersteuning van de vele nieuwe productintroducties. De EBITDA-marge kende een aanzienlijke verbetering in het tweede halfjaar, tot 16,7%, tegenover 8,1% in de eerste helft. Die verbetering was het gevolg van hogere volumes, een gunstigere productmix en de positieve impact van de sale-leaseback van een gebouw in de Verenigde Staten.

De vrije kasstroom voor 2024 steeg aanzienlijk tot 110,3 miljoen euro tegenover 38,0 miljoen euro voor 2023, grotendeels dankzij een lager netto werkkapitaal, dat aan het einde van het jaar 11,8% van de omzet bedroeg. Vooral lagere voorraden en hogere vooruitbetalingen van klanten droegen hieraan bij. Bovendien daalden de investeringsuitgaven jaar op jaar, nadat de nieuwe fabrieken in China voltooid waren. De inkomsten uit de sale-leaseback van een gebouw in de Verenigde Staten zorgden voor een bijkomend positief effect.

CEO ziet het zitten

Ooit schreef de gewezen CEO van Barco, Hugo Vandamme, een boekje met als titel ‘Ik zie het weer zitten‘. Dat is ook de teneur bij de huidige CEO van Barco, An Steegen.

“In 2024 hadden we te maken met verschillende uitdagingen op het vlak van omzet, hoewel we een belangrijk contrast zagen tussen de diverse regio’s in de wereld”, zegt Steegen via een officiële verklaring in een persbericht . Het eerste halfjaar werd gekenmerkt door de normalisering van voorraden bij klanten in Healthcare en Meeting Experience en een zwakke Cinema-markt. We waren tevreden om vast te stellen dat de situatie in de tweede helft verbeterde, mede dankzij de vele nieuwe productintroducties.”

An Steegen wist nog op enkele belangrijke strategische mijlpalen, zoals de opening van een nieuwe productie-eenheid in Wuxi (China) en de lancering van tal van nieuwe innovatieve producten. “Ik wil al onze teams bedanken voor de vooruitgang die we hebben geboekt”, aldus nog de CEO. “Samen zijn we vastbesloten om ons te blijven richten op innovatie en groei in het volgende jaar. We beginnen 2025 in een context van genormaliseerde voorraadniveaus in de kanalen, en met het positieve vooruitzicht van de full-year impact van de nieuwe productintroducties van vorig jaar, de voordelen van onze lopende transformatie naar meer software, en de efficiëntie van verdere investeringen in automatisering en focused factories. Ervan uitgaande dat de geopolitieke en macro-economische omstandigheden niet sterk verslechteren, verwacht het management in 2025 een omzetgroei op jaarbasis, met een toename van de EBITDA-marge.”

Nog dit: de De Raad van Bestuur van Barco zal aan de algemene vergadering voorstellen om een dividend van 0,51 euro (bruto) per aandeel uit te keren, een stijging met 0,03 euro in vergelijking met het dividend van 0,48 euro van vorig jaar.