Barco hoofdgebouw maquette

Barco zweeft tussen hoop en vrees

KORTRIJK - Barco heeft zijn jaarresultaten 2020 bekend gemaakt, en die zijn naar verwachting zwaar tegenvallend met onder meer een omzetdaling van net geen 29 procent. Het winstcijfer van een jaar eerder (plus 95 miljoen) werd omgezet in een netto verlies van 4,4 miljoen euro. Het is de eerste maal sinds 2009 dat het Kortrijkse bedrijf in het rood duikt. De pandemie is de grote boosdoener, en zal ook dit jaar nog zijn rol spelen, zo laat CEO Jan De Witte verstaan. Barco laveert tussen hoop (op beterschap) en vrees (dat de crisis zich ook nog dit jaar zal doorzetten). 2020 wordt bestempeld als een off year dat tot op vandaag nooit eerder geziene uitdagingen met zich meebrengt.   

Het Barco-jaar loopt samen met het kalenderjaar en werd dus afgesloten op 31 december 2020. De bestellingen van het boekjaar 2020 liepen terug naar 746 miljoen euro, -32,3% ten opzichte van het boekjaar 2019. De omzet klokte af op 770,1 miljoen euro, -28,9% ten opzichte van het boekjaar 2019. Het orderboek aan het einde van het jaar was goed voor 281,5 miljoen euro, een daling van 13% ten opzichte van het boekjaar 2019.

De brutowinstmarge voor het jaar daalde met 3 procentpunten tot 37%, voornamelijk als gevolg van een ongunstige productmix. Terwijl de investeringen in prioritaire projecten werden voortgezet, werden de bedrijfskosten voor 2020 teruggebracht met 20% in vergelijking met 2019. Dit resulteerde in een EBITDA van 54 miljoen euro, goed voor een EBITDA-marge van 7%. Op het einde van de rit wordt echter een verlies van 4,4 miljoen genoteerd. In de tweede helft van het jaar ging de onderneming door met de uitvoering van haar plan om de indirecte kostenniveaus voor 2021 te verlagen tot onder het niveau van 2019, wat resulteerde in herstructurerings- en waardeverminderingskosten van 15 miljoen euro voor het hele jaar.

De strategische koers aanhouden

Ondanks de impact van Covid-19 op haar activiteiten bleef Barco investeren in strategische en commerciële initiatieven, waaronder “next generation” technologieën, uitbreiding van de kanalen en de verdere uitbouw van haar aanwezigheid in China. Hierdoor is de onderneming goed gepositioneerd om haar leiderschap te versterken van zodra de markten zich terug herstellen, aldus het persbericht.

Ook nog in 2020, heeft Barco haar duurzaamheidsdoelstellingen gerealiseerd: de CO2-voetafdruk van haar activiteiten en de energie voetafdruk van de producten werden met meer dan de vooropgestelde doelstellingen van respectievelijk -20% en -25% verminderd ten opzichte van 2015, en in elke divisie werden meerdere nieuwe producten met het Barco ECO-label gelanceerd.

Voldoende buffer

Barco heeft drie grote business units en afzetsectoren: Entertainment, Healthcare en Office. De cruciale afdeling Entertainment zag haar twee grootste klanten - bioscopen en festivalorganisatoren - in een put vallen. Healthcare hield behoorlijk stand, zij het ook met een minimale terugval. De tak Enterprise (denk aan het vooruitstrevende vergaderconcept ClickShare) kreeg het ook hard te verduren met leeglopende kantoren.

Barco houdt nog altijd voldoende netto cash aan, met 128 miljoen euro op de rekening, tegenover 253 miljoen eind 2019. De daling is het gevolg van uitgekeerde dividenden, investeringen en een negatieve kasstroom van 36 miljoen in het coronajaar 2020.

Blik op vooruit 

CEO Jan De Witte maakt zijn balans op met de blik vooruit. "Barco is nog altijd in een sterke positie om de groeiopportuniteiten in onze markten te benutten wanneer het herstel zich aandient", zegt hij. “2020 was een ‘off-year’ met ongeziene uitdagingen voor Barco, maar het is ook een jaar gebleken waarin de wendbaarheid en flexibiliteit in onze organisatie en cultuur hebben gezorgd voor veerkracht in ons bedrijfsactiviteit. Daardoor zijn we klantgericht kunnen blijven werken en tegelijk blijven investeren in onze strategische prioriteiten. Hoewel er in de eerste helft van 2021 nog steeds onzekerheid bestaat over de timing en de vorm van het marktherstel, beginnen we het jaar met een balans en een aangepaste kostenstructuur die ons de mogelijkheid bieden om de toekomstige risico's en kansen op de juiste manier aan te pakken."

Jan De Witte verbergt het niet dat onzekerheid in deze fase nog altijd een vast gegeven blijft. Het management verwacht dat de bedrijfsomstandigheden minstens nog gedurende de eerste helft van het jaar bepaald zullen worden door de pandemie en heeft daarom op dit moment niet voldoende visibiliteit om kwantitatieve vooruitzichten voor 2021 te delen. "Als we uitgaan van een herstel voor Entertainment dat pas in de tweede halfjaar inzet, een gestage dynamiek in Healthcare en een sterkere ‘back-to-office’ activiteit die leidt tot een verbeterde vraag naar ClickShare vanaf het tweede kwartaal, dan zal de omzet voor het eerste halfjaar opschuiven in de richting van die van de eerste helft van vorig jaar", aldus de CEO. "Onder deze assumptie en met in acht neming van de aangepaste kostenstructuur mikt het management op een mid-plus single-digit EBITDA-marge voor de eerste helft van 2021."