Transferium

Binnenhaven Roeselare krijgt na jaren wachten een exploitant

ROESELARE - Nadat er al grote vertragingen waren bij de bouw van de River Terminal Roeselare en ook de zoektocht naar een exploitant niet van een leien dak verliep, is er nu toch een exploitant gevonden voor het nieuwe overslagcentrum langs het kanaal Roeselare-Leie. De keuze viel op Transferium, dat de Roeselaarse binnenhaven vleugels moet geven. Transferium heeft zijn roots ook in de Rodenbachstad.

Nog vóór de zomer moet het gloednieuwe overslagcentrum langs het kanaal Roeselare-Leie operationeel zijn. POM West-Vlaanderen stelde Transferium, een onderdeel van de Multi Logistics Group (Hasco Invest), aan als concessiehouder om een succesvolle opstart van River Terminal Roeselare te garanderen.

In 2020 werd begonnen met de werken voor de bouw van de rivierterminal in opdracht van De Vlaamse Waterweg nv en POM West-Vlaanderen, via haar logistieke dochtermaatschappij de nv RTW. Twee jaar later werden de werken volledig afgerond en heeft nv RTW de concessie op de terminal. De fonkelnieuwe rivierterminal bestaat uit een kaaimuur van 230 meter waar schepen aanmeren, en een kaaiplateau als opslagruimte van 18.000m².

Dit overslagcentrum moet voor een enorme boost zorgen in de regio Roeselare. "Hiermee willen we samen met De Vlaamse Waterweg, WVI en stad Roeselare meer bedrijven overtuigen om over te schakelen op de binnenvaart voor het vervoer van goederen en grondstoffen”, vertelt Jean de Bethune, voorzitter van POM West-Vlaanderen. “We bieden met onze River Terminal een duurzaam transportalternatief aan bedrijven aan die geen eigen toegang tot de waterweg hebben.”

De huidige opstart van de activiteiten op de terminal valt nu samen met de geplande werken aan de Ooigemsluis. River Terminal Roeselare zal zo een belangrijke bijkomende rol kunnen spelen, met name voor het bufferen van stocks om bedrijven achter de sluis draaiende te houden. Zo blijft de impact van de stremming van de kluis beperkt.

Roeselaarse roots

De roots van Transferium bvba als op- en overslagbedrijf liggen in Roeselare. De voorbije 20 jaar kende het bedrijf een flinke groei en bouwde het aan een sterke reputatie als stevedore (laden en lossen van schepen) binnen de cement-, bouwstoffen- en grondindustrie. Transferium is momenteel ook actief op een terminal in de haven van Brussel en Gent. Transferium heeft ook ervaring in de sector van de circulaire goederenstromen. Met Transferium Biomass slaan ze de brug tussen partijen die biofuels recupereren en de bedrijven die ze aanwenden als alternatieve brandstoffen.

Sinds februari dit jaar vond het overslagbedrijf versterking bij de Multi Logistics Group. Deze logistieke groep maakt deel uit van de duurzame investeringsgroep Hasco Invest en heeft verschillende participaties in logistieke bedrijven waar duurzaam transport voorop staat. De toetreding tot deze groep geeft Transferium garanties om zijn toekomstige groeiambities waar te maken.

Opportuniteiten voor de toekomst

Een van die ambities is de exploitatie van River Terminal Roeselare. Door in zee te gaan met Transferium wil POM West-Vlaanderen de River Terminal Roeselare uitbouwen tot een competitieve op- en overslagterminal en een regionaal belangrijk knooppunt. Een ambitie die ook Transferium deelt middels een logistieke totaaloplossing. "Door grotere volumes met korte aanrijzones te verplaatsen in combinatie met langere afstandstransport via de waterweg, versterken we de sustainibility”, vertelt Nicola Samyn, CEO van Transferium.

“Met deze concessie willen we ons netwerk aan overslagpunten uitbreiden om zo meer efficiënte transportoplossingen aan onze klanten te kunnen aanbieden. Onze focus ligt op diversiteit aan bulkgoederen maar ook stukgoed of gestapelde producten maken deel uit van de porfolio”, licht Johannes Lagasse, CEO van Multi Logistics Group, toe.

foto: Nicola Samyn (Transferium) Jean de Bethune (POM West-Vlaanderen), Johannes Lagasse (Multi Logisctics Group) en Pieter Decloedt (POM West-Vlaanderen).