In 2021, net voor de lancering van het Brugse Klimaatplan, waren er slechts 400 laadpunten. De stedelijke diensten hebben de afgelopen jaren samen met partners MOW, Fluvius, TotalEnergies en Coopstroom hard gewerkt om heel wat laadpalen te plaatsen op het openbaar domein. “Ook bedrijven zien in dat het zeker loont om laadpalen te plaatsen en deze bij voorkeur ook te delen met de buurtbewoners”, dixit burgemeester Dirk de fauw. “En dan is er nog Interparking, dat honderden laadpunten plaatste in de parkings.”
Dit betekent niet dat de Stad nu op haar lauweren zal rusten. “Ook de komende jaren zal het aantal laadpunten blijven stijgen”, benadrukt burgemeester Dirk De fauw. “Voor inwoners van het centrum lanceerden we een speciaal tarief waarbij ze voor slechts 10 euro per maand iedere nacht kunnen parkeren in bepaalde ondergrondse parkings, als ze dan ook hun wagen laden.”
Brugge benadrukt bij monde van de burgemeester nog dat het strenger zal optreden tegen het onveilig opladen van wagens via een kabel over het voetpad. Het gebruik van een kabelmat is steeds verplicht. Wie zich niet aan de regels houdt, riskeert na de sensibiliseringsperiode een GAS-boete.