Kokoro

Brugs bedrijf Kokoro wil tegen 2030 1 miljoen fysiek en mentaal fitte mensen op het werk

BRUGGE - Mens sana in corpore sano. Een gezonde geest in een gezond lichaam. De oude Romeinen wisten het al, en het kan nooit genoeg herhaald worden. Een nieuw welzijnsplatform bieden nu bedrijven de kans om met meer gezonde medewerkers aan de slag te blijven. Via BNfit en fitcoins worden werknemers aangespoord om meer te bewegen. Hiervoor worden ze ook beloond. Bedenker van dienst is het Brugse bedrijf Kokoro. Op die manier hoopt Kokoro nog meer mensen aan het bewegen te krijgen. “Onze ambitie blijft onveranderd”, dixit Tim De Vilder. “Tegen 2030 willen we één miljoen fitte en gezonde mensen inspireren, zodat ze zowel thuis als op het werk fysiek en mentaal sterk staan.” 

Meer bewegen op en naast het werk loont: voor lichaam, geest en organisatie. In dat kader lanceerde het Brugse bedrijf Kokoro een tijdje terug al digitale gezondheidsmunten ofte fitcoins, bedoeld om werknemers op een laagdrempelige manier aan te zetten tot meer beweging. Dat initiatief sloeg meteen aan: tientallen organisaties en duizenden medewerkers stapten in.

Vandaag zet Kokoro een volgende stap, onder de nieuwe naam BNFit (lees: BeneFit) en met een nieuwe app met een nog ruimer aanbod. “We maken het voor bedrijven nog eenvoudiger om een duurzaam welzijnsbeleid uit te bouwen”, zegt Tim De Vilder, oprichter van Kokoro.

Brede beweging

De digitale gezondheidsmunten zijn uitgegroeid tot een brede beweging met meer dan 6.000 actieve gebruikers. “Organisaties zijn niet zozeer op zoek naar losse welzijnsacties, maar naar een onderbouwde en motiverende aanpak”, aldus De Vilder. “Daarom was het tijd voor een volgende stap, met hetzelfde basisprincipe van de digitale munten, maar met meer inzicht in de data over de activiteit en de evolutie in het bewegen. Die gegevens zijn voor organisaties die hun welzijnsbeleid willen bijsturen bijzonder waardevol.”

App met een missie

De grootste vernieuwing zit in de app, die volledig van nul werd heropgebouwd. Die is een stuk intuïtiever geworden en koppelt nu ook moeiteloos met bestaande wearables. “Daarnaast wordt het voor gebruikers nog eenvoudiger om doelstellingen in te geven, alleen of in groep”, vertelt De Vilder. “Bedrijven kunnen daarbij zelf bepalen welke acties ze belonen en hoe. Tegelijk gaan we bedrijven ook ondersteunen bij het opmaken van een jaarplan en helpen bij de interne communicatie, zodat het verhaal een nog groter succes wordt.”

“Initiatieven zoals dit kunnen wij alleen maar aanmoedigen”, zegt Tine Adriaensen, innovatie- en implementatiemanager bij IDEWE, de grootste externe dienst voor preventie en bescherming op het werk en trotse partner van Kokoro. “Als werkgever heb je weinig controle over de levensstijl van je werknemers. Maar je kan wél gezondere keuzes stimuleren. Een gezondere werkomgeving creëer je in de eerste plaats door het opzetten van een holistisch preventiebeleid, en daar past BNFit perfect in. Deze investering – zeker in combinatie met een doordacht re-integratiebeleid – verdient zich terug in verlaagd verzuim.”